Aarsleff-koncernen satser kraftigt på ekspansion af sine jernbaneaktiviteter i udlandet. Senest har datterselskabet Aarsleff Rail A/S vundet to nye kontrakter i Norge til en samlet værdi af knap 160 mio. kr., oplyser selskabet.
Begge kontrakter er med det statslige norske jernbaneselskab Bane NOR, hvor den største ordre på 95 mio. kr. drejer sig om at forlænge krydsningssporet på Monsrud Station på Gjøvikbanen nord for Oslo.
Den anden kontrakt på knap 65 mio. kr. handler om etablering af overgangsbroer og elevatoranlæg på flere af Bergensbanens stationer, hvor kapaciteten er udfordret, og stationerne ikke længere er tidssvarende.
- De to kontrakter er en udvidelse af den satsning, vi har foretaget på det norske marked gennem de seneste tre år og er en cementering af samarbejdet mellem tre forskellige selskaber i Aarsleff-koncernen, siger Thomas Mollerup, adm. direktør i Aarsleff Rail.
Tværgående samarbejde
Han henviser til, at koncernen ud over danske Aarsleff Rail også har baneaktiviteter i henholdsvis det norske selskab Banedrift AS, som blev opkøbt i 2017, og det svenske selskab Anker AB, som er specialiseret i nybygning, ombygning samt drift og vedligehold af letbaner. De tre virksomheder arbejder sammen i Aarsleff Rail Gruppen.
- Dette tværgående samarbejde begynder nu for alvor at bære frugt, så vi kan høste synergier på tværs i gruppen, siger Thomas Mollerup.
Han peger på, at eksempelvis i forbindelse med arbejdet på Bergensbanens stationer, bygger Aarsleff på de erfaringer, der er høstet gennem flere år med tilsvarende opgaver på stationer i Danmark.
Norsk infrastrukturplan
Baggrunden for Aarsleffs norske satsning er, at den norske regering i 2017 vedtog en ambitiøs plan om at investere for omkring 855 mia. kr. frem mod 2029 i veje, jernbaner, broer, tunneler og havne.
Som tidligere beskrevet fik Aarsleff i juni sit første gennembrud på det norske marked, da koncernen i juni vandt en kontrakt med Bane NOR om at udføre sporarbejder på den over 700 kilometer lange Nordlandsbanen i Norge. Her var kontraktsummen på arbejdet på cirka 40 mio. kr.
- Der er et godt flow af projekter i udbud, og vi kigger hele tiden på, om der er noget, der passer ind i vores butik. Om det udmønter sig i kontrakter, ved vi ikke, men det satser vi da på, siger Thomas Mollerup.
Hård konkurrence
Ifølge direktøren er konkurrencesituationen hård i Norge, men Aarsleff Rail har en fordel i og med, at selskabet både kan håndtere baneopgaver i forbindelse med bro- og sporarbejder, pointerer han.
Aarsleff Rail beskæftiger omkring 530 medarbejdere og er i de senere år vokset kraftigt. Ifølge det seneste årsregnskab for 2018/19 rundede selskabet en omsætning på 1 mia. kr. Resultatet før skat steg samtidig med 48 pct. til 70,3 mio. kr. svarende til en overskudsgrad på 6,9 pct.
Indeværende regnskabsår 2019/20 vil dog formentlig lande med et lavere aktivitetsniveau end det foregående, hvilket ifølge Thomas Mollerup især skyldes, at en større ordre blev annulleret, ligesom enkelte ordrer er udskudt.
- Vi arbejder målrettet på at hente nye ordrer hjem og er hele tiden opmærksomme på nye og kommende muligheder i alle vores markeder, siger Thomas Mollerup.