Transportminister Benny Engelbrecht (S) skal nu forklare, hvordan byggeriet af den 18 kilometer lange Femern-tunnel kan foregå uden overenskomst.
SF’s beskæftigelsesordfører Karsten Hønge har nemlig indkaldt transportministeren i samråd om arbejdskonflikten, der skyldes at den hollandske entreprenør Fehmarn Belt Contractors (FBC) afviser at indgå overenskomst med en række danske fagforeninger om arbejdet på Femern-byggeriet.
- Når vi som stat bygger noget så stort som Femern-forbindelsen, så skal det selvfølgelig foregå på danske vilkår, siger Karsten Hønge til Fagbladet 3F.
- Der skal være løn- og arbejdsforhold, som er sammenlignelige med danske. Det fremgår også af de sociale klausuler, vi allerede har på Femern-projektet. Hvordan man vil overholde det uden en overenskomst, ved jeg virkelig ikke. Men det får ministeren nu mulighed for at forklare, siger han.
Ifølge byggeforbundene arbejder omkring 35 ansatte hos FBC lige nu 12 timer i døgnet i 28 dage i træk uden hvile.
Arbejdstilsynet har angiveligt givet hollandske FBC tilladelse til at bryde de normale hviletidsbestemmelser i Danmark på Femern-byggeriet.
Derfor har Karsten Hønge endvidere bedt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) udrede, hvordan en myndighed kan forsvare, at lade ansatte arbejde 28 dage i træk.