23948sdkhjf

LICITATIONEN MENER: Rettidig omhu - også på statens veje

Det er kendt lærdom, at jo længere tid, der går med at vedligeholde vejnettet, jo dyrere bliver regningen i sidste ende.

På nuværende tidspunkt er der ifølge Transport- og Boligministeriet intet efterslæb på de statslige veje. Men man kan man godt tillade sig at se frem mod de kommende år med visse bange anelser, når en ny prognose fra selvsamme ministerium nu fastslår, at der frem mod 2023 vil mangle over en milliard kroner til at vedligeholde statsvejene.

Derfor er det ret nødvendigt, at der i en kommende infrastrukturplan bliver sat endnu flere penge af til vedligeholdelse af vejene. Men det kommer selvfølgelig helt an på, hvem transportminister Benny Engelbrecht (S) i sidste ende baserer sit flertal på. For den røde fløj i Folketinget vil givetvis prioritere, at den kollektive trafik som jernbanen får tilført flere midler. For glade for flere biler på vejene, er fløjen jo ikke ligefrem.

Men de eksisterende veje forsvinder ikke, bare fordi den kollektive trafik bliver opprioriteret. Det bliver dyrt, hvis vejene ikke vedligeholdes. Det handler derfor om rettidig omhu - også på statens veje.

Derfor bør der allerede i de kommende finanslovsforhandlinger for 2021 tages fat ved problemet, så statens veje ikke forfalder yderligere. Et godt vejnet er altafgørende for effektive forsyningslinjer for erhvervslivet og samfundet. Og et højere efterslæb gør det dyrere at vedligeholde. Penge som i sidste ende skal findes på velfærdskontoen med færre penge til de borgernære ydelser.

Det er næppe rettidig omhu.

Artiklen er en del af temaet Lederen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141