REGION SJÆLLAND
HØJBY
Shelterplads og festplads
Miljø- og Klimaudvalget i Odsherred Kommune har sagt ja til, at der kan udarbejdes lokalplan for formidlingsområdet ved Solvognens Fundsted i Trundholm Mose. Lokalplanen skal gøre det muligt at udvide besøgsområdet omkring Solvognens Fundsted med shelterplads og festplads.
Center for Teknik og Miljø gav i februar i år landzonetilladelse til projektet med indgangsport, informationsvægge og vådområdet.
Geopark Odsherred ønsker at supplere dette med shelters, muldtoiletter og bålplads m.m., fordi man forventer flere cykelturister, da solvognens fundsted er et af de vigtigsted stop på den nye Istidsrute.
REGION MIDTJYLLAND
ØRUM
Byggemodning
Teknisk Udvalg i Viborg Kommune har vedtaget lokalplan nr. 538 for et boligområde ved Vingevej i Ørum endeligt.
Lokalplanen er udarbejdet, fordi Viborg Kommune ønsker at udlægge et cirka to hektar stort boligområde til åben-lav boligbebyggelse ved Vingevej. Lokalplanen giver mulighed for udstykning af 14 parcelhusgrunde.
I henhold til Viborg Kommunes byggemodningsprogram forventes området byggemodnet i 2021.
VIBORG
Cykelparkering
Teknisk Udvalg i Viborg Kommune har godkendt forvaltningens forslag til cykelpuljeansøgning fra statens pulje til fremme af cykelparkering ved jernbanestationer, metro- og letbanestationer.
Viborg Kommunen søger puljemidler til at forbedre cykelparkeringsforholdene ved Viborg Banegård og busterminal.
Det aktuelle projekt er vurderet til at koste 4 mio. kr., hvoraf kommunen selv bidrager med 2 mio. kr.
REGION SYDDANMARK
KERTEMINDE
Havnearbejder
Økonomiudvalget i Kerteminde Kommune vedtog i september 2018 at igangsætte en etapevis udvikling af Kerteminde Marina, der blandt andet indebærer udvikling af nyt sydøstligt moleforløb.
Administrationen har udarbejdet et skitseprojekt for første etape, og forleden godkendte Miljø, Natur og Teknik Udvalget skitseprojektet med alle dets elementer, hvorefter detailprojekteringen kan sættes i gang.
Der bliver blandt andet tale om at udvide en anløbsbro og forhøje Søndermolen fra den nuværende kote på cirka 1,2 til 2,0.
Endvidere skal der etableres en vej, så biler kan køre helt ud til de store bådpladser på Bådebro 0 med proviant samt for at transmissionskøretøjer kan køre ud på spidsen i forbindelse med konkurrencer og lignende. Der skal også udføres en ny østlig mole, og molen der afgrænser marinaen mod nordøst skal forhøjes.
REGION HOVEDSTADEN
HILLERØD
Separatkloakering
Hillerød Forsyning er ved at udarbejde en masterplan for separatkloakering af fællessystemet i Hillerød Industrikvarter, fremgår det af det seneste referat fra Natur, Miljø og Klimaudvalget i Hillerød Kommune.
Separatkloakeringen skal reducere overløb af opblandet regnvand og spildevand til Pøle Å og skabe bedre potentiale for opfyldelse af god økologisk tilstand i vandløbet. Reduktion af overløb til Pøle Å er omfattet af indsatsplanen i de statslige vandplaner, som en del af den nødvendige indsats for at Pøle Å kan opnå miljømålet senest i 2027.
I spildevandsplanen er der udpeget tre fælleskloakerede områder, hvor Hillerød Forsyning skal etablere spildevandskloak, så regnvandet kan afkobles. Industrikvarteret i Hillerød er det ene af områderne.
Masterplanen kommer til at omfatte et indsatsområde på 65 hektar omkring Industrivænget og Vølundsvej i Hillerød. Projektområdet omfatter desuden et areal nord for Herredsvejen, hvor der er behov for et "slut"-bassin til rensning af vandet inden det udledes til Pøle Å.
Arbejdet med masterplanen forventes at være afsluttet i løbet af efteråret. Den efterfølgende planlægning og konkretisering af delprojekterne, myndighedsbehandling, udbud og opstart af anlægsarbejde vil foregå fra 2021-2026.
ALLERØD
Trafiksanering
Som led i årets prioritering af pulje til mindre projekter i Trafikplan 2017-20 har Allerød Kommune udført en analyse af muligheden for at etablere fartdæmpning på Kirkeltevej mellem Kongevejen og Isterødvejen.
Allerød Kommune har fået flere henvendelser om høj hastighed og utrygge forhold for cyklister på strækningen af Kirkeltevej mellem Kongevejen og kommunegrænsen til Fredensborg. Fredensborg Kommune har ligeledes udfordringer på deres del af Kirkeltevej gennem selve Kirkelte, og analysen er da også udarbejdet i et samarbejde mellem de to kommuner.
For at gøre forholdene mere trygge for de bløde trafikanter, planlægger Allerød Kommune på sin del af vejen at etablere fire bump og indsnævre vejen til 2 minus 1 vej, hvor det er muligt. Tiltagene, som planlægges udført i år, ventes at løbe op i cirka 150.000-170.000 kr.