23948sdkhjf

Mens vi venter på emissionsfrie byggepladser og grøn transport

Den tunge transport skal være mere grøn, og byggepladserne skal være emissionsfrie. Det var meldingen fra klimapartnerskaberne. Også kommuner - for eksempel København - har klimamål, som kun kan nås med klimavenlige maskiner på byggepladser og grøn transport.

Vi er helt enige i et opgør med diesel. Som en af Danmarks største transportører med 35 betonfabrikker og 200 lastbiler vil vi være foran i den udvikling.

Derfor har vi lanceret Danmarks første hybride betonbiler. Et første skridt mod emissionsfrie byggepladser og lavere emissioner på landevejen. Allerede i 2022 tilbyder vi landsdækkende emissionsfri levering på byggepladser.

De hybride biler har eldrevne tromler, så aflæsningen sker støjfrit med slukket lastbilmotor, og diesel er erstattet med biobrændslet HVO, som udleder 90 pct. mindre CO2. Men de koster 50 pct. mere end en traditionel betonbil, og HVO er dyrere end diesel.

Det bliver altså en dyr fornøjelse uden betalingsvillighed hos kunderne og de rette rammevilkår. De to ting skal være på plads, hvis vi skal udskifte alle vores betonbiler med et grønt alternativ.

For det er økonomisk risikabelt at skifte fra fossil transport. Ingen ved om den dominerende løsning bliver el, hybrid, brint eller gas i 2030. Sikkert er det dog, at det bliver væsentligt dyrere.

Derfor har vi brug for rammer, som giver større sikkerhed for vores investeringer. Konkret foreslår vi højere tilladt totalvægt og bygherrekrav.

En højere tilladt totalvægt end 32 tons - kun for de 4-akslede hybride betonbiler - vil betyde en forbedret investeringscase, fordi man kan transportere mere færre gange. En ændring til for eksempel 36 tons som i Østrig vil ændre hele business casen.

Kan vi samtidig få tillæg for emissionsfri levering, går regnestykket op. Det skal bygherrerne skrive ind i deres udbud. Et oplagt sted at starte ville være at gøre det obligatorisk i offentlige udbud.

De to ret små skridt vil være et kæmpe fremskridt for grøn omstilling af både transport og byggebranchen.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125