23948sdkhjf

Anlægsarbejde baner vejen for tunnelen

Holbøll A/S har taget hul på arbejdet med at omlægge hovedkanalen på byggepladsen, som er en del af det forberedende anlægsarbejde, som baner vejen til Femern-forbindelsen - verdens længste sænketunnel.

Holbøll A/S har arbejdet med at omlægge hovedkanalen på byggepladsen, som er en del af det forberedende anlægsarbejde, som baner vejen til Femern-forbindelsen – verdens længste sænketunnel.

Entreprenørerne fra Holbøll har haft det helt store materiel fremme i arbejdet med at omlægge hovedkanalen, der skal afvande det lavtliggende område på den 150 hektar store byggeplads. Pladsen bliver etableret for at kunne varetage arbejdet med at støbe de hule betonelementer, der hver vejer 73.000 tons, og som skal sænkes ned og danne tunnelen.

Holbøll har håndteret jord-, afvandings- og belægningsarbejde på godt 2,1 kilometer stier omkring den kommende byggeplads, så vandet kan ledes ned til den nye Strandholm Pumpestation.

”Vi har anlagt cykelstier og veje rundt om byggepladsen, så det fortsat er let for beboere i området at komme rundt,” siger Hans-Henrik Olsen, der er teknisk direktør hos Holbøll A/S, og han uddyber:
”Selv om det er den type anlægsopgaver, vi er vant til at løse, har det været vanvittig spændende at være med til at skabe dette stykke danmarkshistorie.”

Det er ikke kun menneskenes færdsel, der er tænkt på i byggeprojektet. Holbøll har også været med til at etablere 1,2 km paddehegn for at beskytte dyrelivet i området.

Stor smidighed i arbejdet

Hos Holbøll glæder de sig over det gode samarbejdsklima i det gigantiske projekt:

”Der var en rigtig god stemning mellem alle de involverede parter, som har udvist stor smidighed, samt tænkt ud af boksen og været meget løsningsorienterede,” forklarer Hans-Henrik Olsen.

Medarbejderne hos Holbøll forlod sammen med en landmåler den faste grund under fødderne og foretog i stedet kontrolmålingerne fra vandsiden.

”Hvis vi normalt laver et tjek for hver 20 meter arbejde, vi har udført, gjorde vi det for hver tiende meter på Femern, fordi projektet er så omfattende, at små marginaler kan få en stor betydning,” forklarer Hans-Henrik Olsen.

Allerede for fire år siden tog Holbøll hul på første etape af opgaverne med Femern. Her blev en vej omlagt, så der blev adgang til Camp Femern Bælt, der huser de hårdtarbejdende folk.

”Vi håber bestemt også, at vi skal være en del af det kommende arbejde på byggepladsen, og vi har allerede givet tilbud på flere opgaver,” fortæller Hans-Henrik Olsen.

Rammen for anlægsarbejdet

Opgaven, som Holbøll er en del af, er et led i den aftale, forligspartierne bag Femern-forbindelsen indgik i foråret 2018. Her besluttede den politiske forligskreds bag
Femern-forbindelsen at fremrykke forberedende anlægsaktiviteter for godt 400 millioner kroner inden for det samlede anlægsbudget på 52,6 mia. kroner.

Om Holbøll: I mere end 70 år har Holbøll A/S udført alle former for anlægsopgaver inden for jord, kloak, beton, belægninger og fundering. https://holboell.dk

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109