23948sdkhjf

LICITATIONEN MENER: Vi må ikke glemme innovation

Når spørgsmålet om produktivitetsforbedringer i byggeriet er oppe at vende, er det ikke sjældent, at innovation i bygge- og anlægsbranchen bliver bragt på banen. For skal branchen for alvor rykke sig i konkurrencen med udlandet, kræver det til stadighed adgang til nye og mere effektive materialer og metoder.

Men flere parter i byggeriet frygter, at innovationen har lidt et knæk efter MgO-skandalerne, der vurderes at have kostet mellem 1,5 og 1,8 mia. kr. i udbedring af skader og dyre erstatningskrav til entreprenører. Enemærke & Petersen vurderer eksempelvis, at MgO-sagen har kostet entreprenørvirksomheden op mod 150 mio. kr. Det har samtidig fået den følgevirkning, at entreprenøren fremover vil undgå at foreslå nye produkter af frygt for at blive draget til ansvar. Og det er jo direkte dræbende for innovationen i byggeriet - omend det er en forståelig reaktion fra entreprenørvirksomheden.



Bygge- og anlægsbranchen skal dog lære af MgO-sagen. Uden at hverken entreprenører, bygherrer, rådgivere og arkitekter bliver bange for at foreslå nye produkter. Ellers dræbes innovationen.

Det kan kun ske gennem betydelig videndeling og ikke mindst mere omfattende tests af nye løsninger, inden byggerierne bliver sat i gang. Det Stående Byggepanel er et eksempel på en sådan videndeling og et direkte resultat af MgO-sagen.

For byggeriet må ikke glemme innovationen. Det er den, som skal bringe branchen videre i årene fremover. Og dræbes den, sakker branchen bagud i forhold til udlandet.

Artiklen er en del af temaet Licitationen Mener.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157