23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Få overblikket: Bygge- og anlægsprojekter for 150 milliarder

Mens nogle af statens store byggeprojekter forløber efter plan og budget, er andre indhyllet i stormvejr af forsinkelser, fordyrelser og voldgiftssager for mange millioner.



Det viser Transport- og Boligministeriets halvårlige statusrapport over statsfinansierede anlægs- og byggeprojekter for første halvår 2020, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har gennemgået.



På den baggrund giver vi her overblikket over både skandaler og foregangseksempler, ligesom vi gennemgår de største af projekterne inden for de offentligt finansierede bygninger, veje, jernbaner, letbaner og metro.



I alt har ministeriet gjort status over projekter med bevillinger og anlægsbudgetter for 150 mia. kr. viser Licitationen - Byggeriets Dagblads gennemgang.



Samtlige projekter har fået bevilling fra Folketinget. Og det drejer sig om arbejder i vidt forskellige faser af deres forløb. Nogle mangler enkelte småbyggerier, andre er kun i de indledende faser af omfangsrige anlægsplaner.



Begrænset aktivitet

Hos Dansk Byggeri hæfter cheføkonom Bo Sandberg sig ved, at der især på vejområdet er begrænset aktivitet.



- Hvis man kigger ud over landet, så er det jo ikke sådan, at de store vejprojekter står i kø. Vi mener bestemt, at der både er plads til og brug for mere. Det lyder af meget, når man stiller det op som en samlet pulje på 150 mia. kr., men det er jo spredt over rigtig mange år, siger han.



Byggeriets brancheorganisation har længe efterlyst en ny plan for samfundets infrastrukturinvesteringer. En plan som transportminister Benny Engelbrecht (S) for nyligt meddelte, han vil sætte gang i de politiske forhandlinger om, inden 2020 rinder ud.



- Det er for så vidt et fint signal, at der kommer til at ske noget i den politiske efterårssæson, men det haster, siger Bo Sandberg og fortsætter:



- Man burde for længst have fået sat gang i infrastrukturinvesteringer. Nu er der gået over et år siden valget, og vi har en coronakrise. Og netop en krisesituation i samfundet gør det mere aktuelt, at man i en bred kreds i Folketinget sætter sig sammen om at få minimeret usikkerhederne og får lavet den infrastrukturplan.



Bo Sandberg peger på, at coronakrisen kan medføre ændringer i trafikmønstrene.



- Vi har stadig til gode at se, hvor kraftige adfærdseffekterne bliver. Men noget tyder på, at lidt flere vælger at transportere sig i egen bil for at undgå smitte frem for kollektiv transport. Det gør ikke behovet for vejinvesteringer mindre, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.139