23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

- Regeringen skal ikke være socialkontor for branchen

Coronakrisen har været lærerig for Aarsleffs topchef, Jesper Kristian Jacobsen. Når det gælder redningspakkerne, skal de målrettes områder, der giver værdi for samfundet, mener han

Hos Per Aarsleff A/S har de knap 7.000 medarbejdere som mange andre steder skullet vænne sig til en ny hverdag med afstand, håndsprit og hjemmearbejde. Det har ifølge topchef Jesper Kristian Jacobsen været både udfordrende og lærerigt.



Hvad har I lært af corona- krisen?

- Vi har generelt en meget omstillingsparat organisation. Medarbejderne er vant til, at dagligdagen ændrer sig og at finde de gode og innovative løsninger, og vi fandt ret hurtigt en ny måde at arbejde på.



Vi har alle vænnet os til onlinemøder og fundet gode løsninger ude på arbejdspladserne. Jeg synes, vi har lært, at det er vigtigt at bevare idérigdommen og omstillingsparatheden i organisationen.



- Corona var jo en situation, som kom til at påvirke alle brancher - nogle hårdere end andre. Jeg synes, vi har været gode til at finde vejen igennem det og holde hjulene i gang. Vi har lært at arbejde på en ny måde, og mange af de møder, som vi før holdt fysisk, kan vi nu holde online. I februar havde vi 500 onlinemøder, i april 4.500. Jeg synes, vi er blevet en lille smule klogere på, hvad der kan lade sig gøre.



Hvad har været den største udfordring for dig som leder under corona?

- Det har været at skulle styre virksomheden igennem noget, som vi ikke har prøvet før. At navigere igennem noget, hvor vi ikke ved, hvad der kommer i morgen eller næste uge, det har selvfølgelig været udfordrende. Vi satte os som mål fra starten, at selv om det kun var anbefalinger fra myndighederne, så ville vi følge anbefalingerne, selv om det gav lidt udfordringer.



- Det har også været en opgave at få organisationen til at forstå, at det er nu den måde, vi gør det på. Vi står med 7.000 medarbejdere, hvor man skal håndtere det på en nogenlunde ens facon inden for relativt kort tid. Det har været en spændende udfordring, som jeg synes vi har fået løst i god ro og orden på en pragmatisk måde, hvor det ikke blev overgjort.



Er der noget I vil gøre anderledes, hvis der kommer en ny lockdown?

- Selvfølgelig er der nok nogle småting, vi kan justere på. Men jeg synes, vi fik reageret tilpas hurtigt og uden at blæse det for meget op. Det er en balance mellem at få tingene kommunikeret ud uden at skabe unødig panik.



Hvad mener du om regeringens coronahjælpepakker?

- Jeg har det grundlæggende på den måde, at regeringen ikke skal være socialkontor for branchen. De skal igangsætte nogle infrastrukturprojekter og nogle initiativer, hvis de giver værdi for samfundet.



Hvis de ikke gør det, så skal de ikke gøre det. Jeg synes ikke, det er regeringens opgave, at holde entreprenørerne beskæftiget. Hjælpepakker skal være noget, der hjælper samfundet bredt og ikke en enkelt branche.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172