Huscompagniet har fortsat føretrøjen på som landets absolut største husbygger, og sidste år vækstede typehusproducenten yderligere på hjemmemarkedet.
Af firmaets egen årsrapport for 2019 fremgår det således, at Huscompagniet sidste år kunne sætte sit stempel på 1400 nybyggede huse landet over, hvilket er en stigning på 4,5 pct. fra 2018.
Omsætningen i Danmark steg ligeledes med 15 pct.
- Vi tager fortsat markedsandele. Vores danske forretning er vores kerneforretning, og der stiger vores ebita med 8,5 pct. også, så der lykkes vi, og det er vi selvfølgelig tilfredse med, siger Martin Ravn-Nielsen, der er adm. direktør i Huscompagniet, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Husbyggerdirektøren fortæller videre, at branchekæmpen forsat går efter at styrke sin position i Danmark.
- Vi har ikke et øvre loft på, hvor meget vi kan eller vil bygge. Det skal blot være sund vækst, siger Martin Ravn-Nielsen, der ikke vil fortælle, hvad ambitionerne for tallene i regnearket for indeværende regnskabsår er, eller hvor mange Huscompagniet-huse, der skal skyde op i landsskabet i de kommende år.
- Jeg vil bare sige, at vi forventer et absolut tilfredsstillende resultat og vækst, tilføjer han.
B2B-spor skal vækste
Som tidligere beskrevet i Licitationen - Byggeriets Dagblad har Hus-compagniet gennemført flere strategiske ændringer i den seneste tid.
For blot en måned siden fik Martin Ravn-Nielsen det overordnede ansvar for typehusproducenten efter den tidligere koncerndirektør Karsten Rydder Pedersens afgang, og i den forbindelse fortalte den nye adm. direktør, at Hus-compagniet har valgt at ligge B2B-sporet ind i forretningen.
Her vil husbyggeren bygge rækkehuse i et og to plan til private for derefter at sælge dem videre til både investorer, developere, pensionskasser og andre.
- Det er et kæmpe marked, og det satser vi på, siger Martin Ravn-Nielsen.
I årsrapporten fremgår det, at ledelsen i Huscompagniet regner med at se "tidligere resultater" på baggrund af den strategiske satsning i 2021.
Hvad det konkret betyder, lader Martin Ravn-Nielsen fortsat stå hen i det uvisse.
- De strategier, vi har lagt, kommer vi til at følge. Vi kan se, at mange vil os, så det skal vi nok nå, siger han og tilføjer:
- Vi er den mest økonomisk stabile virksomhed, og vi scorer topkarakterer på kundetilfredshed. Det, vi mærker, er, at flere og flere kunder vil en tryg spiller, og der står vi i lyset. Så vi mærker en stor interesse og er positive overfor fremtiden.
Huscompagniet fortsætter dansk vækst
Landets største husbygger sætter alle sejl ind mod danske farvande, hvor der både er vækst at hente i kerneforretningen og via B2B-markedet