Tilsynsleder Carsten Rasmussen, har på vegne af bygherren Vejdirektoratet det daglige ansvar for tilsynsorganisationen for Storstrømsbroprojektet.
Han har arbejdet på byggepladsen et par år, men har været ansat i Vejdirektoratet i 10 år og har i hele sin karriere beskæftiget sig med anlægsarbejde, primært veje.
Hvordan er din dagligdag på byggepladsen?
- Jeg tager mig meget af udenomstingene, dvs. naboforhold, ledningsejere og -omlægninger. Og i det hele taget vores grænseflader til naboer, Vordingborg Havn, Banedanmark og lokalsamfundet. Så har jeg med tidsplaner og økonomiafregning at gøre i forhold til entreprenørens tilbud.
Corona kan gøre det mere udfordrende at overholde tidsplaner etc. Hvordan oplever du den udfordring?
- Generelt har vi et godt udbudsmateriale og strikker gode kontrakter sammen. Så vi har rimeligt styr på, hvordan vi afregner med vores entreprenører, og hvad han skal levere. Men det er klart, at der kan dukke uforudsete ting op. Og coronakrisen er jo virkelig en uforudset og voldsom krise. Den har helt sikkert betydet forsinkelser for vores entreprenører og påvirket byggeriet de sidste par måneder og vil også påvirke det nogle måneder endnu. Vi har startet forhandlinger med vores entreprenører om at få en aftale i hus omkring tid og økonomiske konsekvenser af det her.
Har I overblik over, hvad det kommer til at betyde økonomisk og tidsmæssigt?
- Nej, men vi har jo eksempelvis måttet lave ekstra kantineforhold. Entreprenøren har måttet dele sine folk op, så de sover i enkeltmandsværelser. Så er der alt det med håndsprit og andre begrænsninger, som er meget håndgribeligt. Men de mere vanskelige ting som, hvor meget er man forsinket, og hvor meget produktionen nedsat, det er noget mere kompliceret at få klarlagt.
Hvordan har corona påvirket stemningen på og omkring byggepladsen?
- Lige da lockdown blev indført i marts, var der en lidt trykket stemning, som der nok var i hele Danmark, fordi man ikke vidste, hvor alvorligt det kunne udvikle sig. Så der har vi lavet en masse tiltag med ikke at få gæster udefra, håndsprit og god afstand osv. Men jeg tror efterhånden, at der er blevet en lidt mere - jeg vil ikke sige afslappet stemning - men vi har lært sygdommen bedre at kende. Og vi har haft en kollega her, som har været syg, men uden symptomer, og han har ikke fået smittet nogen andre. Så måske er det ikke helt så aggressivt, som man kunne frygte.
Hvordan har reaktionen været i lokalsamfundet?
- Vores entreprenør kommer jo fra Norditalien, som var det første område i Europa, som blev ramt rigtig hårdt. Så vi har fået henvendelser fra lokalbefolkningen, som siger, nu kommer der folk dernede fra det allerfarligste område, og hvad gør I? Vores entreprenør har haft meget fokus på det og gjort mange tiltag og lavet rejseforbud i starten. Det gør også, at vores første registreret (Covid-19) positive først var i april måned, og det var en dansk kranfører. Så på den måde er det jo lykkedes ikke at bringe smitte herop.
Hvordan er det ellers at være en del af projektet?
- Det er da spændende. Det er jo det største projekt, jeg har haft med at gøre og er også et af Vejdirektoratets største projekter. Det er ikke hver dag, vi bygger så store broer. Det er også spændende og udfordrende at have med en stor udenlandsk entreprenør at gøre. Man må jo erkende, at selv om de kun kommer fra Sydeuropa, så tænker vi lidt forskelligt. Vi har forskellige normer og kulturer og forskellige måder at snakke på. Så det kræver da lidt tilvænning, men efterhånden lærer man jo hinanden at kende.
Hvad er de største udfordringer i forbindelse med sådan et projekt?
- De største udfordringer er nok det sproglige. Hvis vi siger i Danmark, at vi sender noget i morgen, så sender vi det i morgen. Det betyder ikke helt det samme på italiensk. Det er bare et eksempel på, at vi lægger noget forskelligt i ordene. Men det lærer man jo, når man arbejder sammen et stykke tid.
Hvad skal der ske på byggepladsen hen over sommeren?
- Vi er lige i starten af produktionsfasen, hvor vores entreprenør for alvor skal til at lave præfabrikerede elementer. Man har støbt bundpladen på det første fundament, og det er noget af det, der bliver spændende hen over sommeren - at se hele fabrikken komme i gang både med produktion af fundamenter og bropille-elementerne og brofagene. Så vil der være fuldt knald på alle tre haller med masser af folk og gang i den. Fra de starter med brofagene nede i den ene ende, så går der et par måneder, inden det første fag når ud til havnekajen og kan udskibes. Så det er ud på efteråret og sidst på året, at det hele virkelig kører 100 procent.
- Det er ikke hver dag, vi bygger så store broer
Tilsynsleder Carsten Rasmussen, Vejdirektoratet, fortæller om sin dagligdag på byggepladsen for den nye Storstrømsbro