23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Transportminister ønsker vejene med i grøn plan

Klimahandlingsplan skal imødegå trængselsproblemer på vejene, fastslår transportminister Benny Engelbrecht
Der skal investeres i de danske veje som led i den klimahandlingsplan, regeringen netop har indledt politiske forhandlinger om.

Det fastslår transportminister Benny Engelbrecht (S) over for Licitationen - Byggeriets Dagblad, efter en række partier i Folketinget har efterlyst en ny plan for den danske vejinfrastruktur til at afløse den tidligere fra 2009.

– Det er regeringens ambition, at en fremtidig grøn investeringsplan skal imødegå både trængsels- og klimaproblemer. Det betyder hermed også, at der vil være brug for vejinvesteringer, og at det vil være et element, som vil komme til at indgå i de kommende forhandlinger om en infrastrukturplan med Folketingets øvrige partier, lyder det fra Benny Engelbrecht i en skriftlig kommentar.

Ministeren tilføjer, at det er hans ambition at indgå en bred og langsigtet aftale om en grøn investeringsplan, der kan skabe ro om de kommende års investeringer i infrastrukturen.

– Det kræver grundige forberedelser, som er i gang. Som et led i forberedelserne skal vi også være længere med klimahandlingsplanerne. Derfor er det på nuværende tidspunkt for tidligt at sige, præcis hvornår forhandlingerne kan påbegyndes.

I sidste uge indledte Folketingets partier det første forhandlingsmøde med regeringen om en kommende klimahandlingsplan, der skal sænke udledningerne af drivhusgasser med 70 pct. inden 2030.

Kritik for at sylte infrastruktur
Regeringens eget udspil indeholder blandt andet etablering af to energiøer. Olie og gas skal erstattes af grøn fjernvarme eller elektriske varmepumper. Og affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030.

Men regeringen har mødt kritik for at sylte vejinfrastrukturen. Efter den forrige VLAK-regerings udspil til en infrastrukturplan blev skrottet sidste år, har især blå blok ventet utålmodigt på, at S-regeringen skulle indkalde til forhandlinger om en ny plan for vejene.

Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance fremsatte for nylig et beslutningsforslag, hvor de ville pålægge regeringen senest 1. juni at indkalde til forhandlinger om fremrykning af statslige anlægsprojekter og en ny infrastrukturplan.

Men forhandlingerne om infrastrukturen er endnu ikke begyndt, selv om blandt andre Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener, at der er stærke argumenter for at sætte gang i infrastrukturinvesteringerne.

– Vi har stærk vækst i trafikken, men lave investeringer i vores vejnet, og det hænger ikke sammen. Derudover er branchen ved at have tomme ordrebøger. Så det er uklogt ikke at sætte noget i gang i den her situation, hvor vi har brug for infrastrukturen, sagde han i sidste uge til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Behovet for en infrastrukturplan afspejles ifølge flere politikere i en ny analyse fra Dansk Infrastruktur. Analysen viser, at investeringerne i de danske veje er faldet sammenlignet med 2011, samtidig med at trænglen stiger.

Sender positivt signal
Hos de konservative er transportordfører Niels Flemming Hansen glad for ministerens melding om, at vejene skal med i den grønne investeringsplan.

– Det signal opfatter jeg ualmindelig positivt. I forhold til corona kan vi lige så godt gå i gang nu for at sikre arbejdspladser. Og forhandlingerne om den grønne omstilling kan man jo sagtens køre sideløbende med forhandlingerne om infrastrukturen. Der er jo rigtig mange teknologier at byde ind med, som vi ikke skal sidde på hænderne og vente på, siger Niels Flemming Hansen.

Han peger på, at vejbygningsindustrien har det svært for øjeblikket, og mange medarbejdere i branchen har mistet deres job, fordi der ikke ligger en plan for den danske vejinfrastruktur.

– Så lad os nu komme i gang og få besøgt hinanden. Jeg synes, infrastruktur er vigtigere end rød og blå blok. Det er et spørgsmål om ordentlighed. Og det kan vi lige så godt sætte os sammen og bruge den tid, der skal til for at få forhandlet det her på plads. Danskerne holder i kø for 24 mia. kr. om året. Og der er så mange mennesker, der er blevet opsagt i hele branchen. Det kan vi simpelt hen ikke være bekendt, lyder det fra den konservative transportordfører.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|