Indtjeningensfremgangen er udeblevet for anlægsentreprenøren Zacho-Lind A/S i 2019.
2018 var ellers første gang i tre år med fremgang hos Ishøj-virksomheden, og i et topchefinterview med Licitationen - Byggeriets Dagblad tilbage i juni sidste år lød forventningen fra økonomidirektør Lise Lauritzen, at indtjeningen gerne skulle blive endnu bedre de kommende år.
Men mens bruttofortjenesten stiger i 2019, står det mere stille på både driftsresultatet og resultatet før skat, som faktisk går lidt tilbage.
Driftsresultatet falder fra 6,6 mio. kr. i 2018 til 6,1 mio. kr. i 2019, mens resultatet før skat falder fra 6,5 mio. kr. til 6,4 mio. kr.
Overordnet om det nye regnskab, siger direktør Poul Lauritzen:
- Det er mindre tilfredsstillende men dog acceptabelt. Vi havde håbet på lidt bedre bundlinje, og det tror vi også, vi kan, men det er ikke lykkes i 2019.
Med i ligningen hører, at medarbejderstaben er vokset, og at personaleomkostningerne dermed er steget.
GPS-styring
I 2019 har virksomheden ifølge regnskabet beskæftiget 210 ansatte mod 186 i 2018.
Foruden at virksomheden er blevet flere, peger Poul Lauritzen på fortsatte investeringer. De senere år er der investeret i at opbygge en ny organisation og i digitalisering. Netop investeringer i it er også foretaget i 2019.
Det gælder i et nyt integreret system til styring af maskiner via gps, fortæller direktøren.
- Og så er det også et hårdt marked, vi er i, hvor vi ser meget lave priser. Det giver nogle svære vilkår, fortsætter han.
Poul Lauritzen oplyser, at virksomheden har løftet omsætningen i 2019, og at det er inden for alle fire divisioner; forsyning, fjernvarme, anlæg og beton, at der er sket vækst.
Vil privatmarkedet mere
- Men vi satser ikke kun på vækst. Vi skal også have bundlinjen med, lyder det.
De fire divisioner har i 2019 fyldt cirka 25 pct. hver.
- Vi arbejder som én virksomhed, selvom der er fire divisioner, understreger Poul Lauritzen og åbner for andre procentfordelinger i andre år:
- Vi prøver hele tiden at tilpasse os markedet. Det kan godt give andre fordelinger.
- Vi vil gerne have det sådan, at vi kan beskæftige den stab af gode medarbejdere, vi har, fortsætter han.
Zacho-Lind arbejder både for offentlige kunder og på privatmarkedet. Her er der ikke tale om Hr. og Fru. Danmark men derimod erhvervslivet.
Sidstnævnte er det en del af 2021-strategien at lave mere for, og her er det i 2019 lykkes at hente mere omsætning.
- Vi laver stadig mest for offentlige kunder, men der er kommet flere private til, siger Poul Lauritzen og forklarer, at ambitionen om at skrue mere op for det private marked hænger sammen med ønsket om at sprede risiko.
Han ser fortsat vækstmuligheder på det private marked men understreger samtidigt, at ambitionen ikke er alene at gøre sig her.
Målet er netop en fordeling, og der er ikke fastlagt en bestemt procentsats for, hvor meget de to kundegrupper skal fylde.
- Vi må se, hvad der er af muligheder, lyder det.
Også fokus på nicher
Foruden mere arbejde på privatmarkedet er fokus også på udvikling af nicher.
Det gælder robotspuling og en rørsmedeafdeling, som Zacho-Lind har haft siden 2015.
- Vi kunne godt bruge mere arbejde inden for begge områder, siger direktøren og fortæller i forbindelse med rørsmedeafdelingen, at virksomheden oplever øget efterspørgsel efter samlede teams med både rørsmede og jordarbejdere.
- Mange kunder vil gerne have, man har begge dele, siger han.