23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bravida-topchef: "Man skal være rigtig aktiv ude i markedet"

Bravida Danmark har rustet sig til en større samfundsøkonomisk nedtur i kølvandet på coronakrisen. Ifølge topchef Johnny Hey er der to kritiske faktorer, som teknikentreprenøren holder skarpt fokus på for at komme helskindet gennem krisen.

- Den ene er, at vi holder en meget, meget stram omkostning- og likviditetsstyring. Det betyder dels, at vi ikke påtager os unødige omkostninger. Dels har vi ekstremt stærk fokus på likviditetsstyring, fortæller Johnny Hey og uddyber:

- Det vil sige, at fakturering og at følge fordringer er et voldsomt stort must. Her er vi ude i alle led ved den enkelte projekt- og serviceleder og gøre klart, hvor vigtigt det er både at få faktureret vores ydelser og at få pengene hjem, fortæller Johnny Hey.

- Det er en kultur, du hele tiden skal være over, men det er sindssygt vigtigt, for det er det, der kommer til at gøre forskellen på dem, der kommer styrket igennem det her, og dem der kommer dårligt igennem, tilføjer han.

Aktiv i markedet
Den anden kritiske faktor handler ifølge Johnny Hey om salgsstrategien.

- Man skal være rigtig aktiv ude i markedet i forhold til at komme tæt på kunderne og være i stand til at lokalisere både deres behov og de opgaver, som man vil kunne komme i berøring med. Hvis du ikke er offensiv her, så kommer du på bagkant, siger han.

For teknikentreprenøren er der derfor tale om en omstillingsproces.

- Det er nemt at sige, at vi skal være aktive, men det er bare rigtig svært, når vi er vant til at arbejde meget med projekt- og forespørgselshåndtering. Her er det en udfordring lige pludselig at skulle være meget mere agil og opsøgende.

Ifølge Johnny Hey kan Bravida Danmark på den baggrund få behov for flere nye kompetencer inden for salg.

- Vi har før sagt, at vi har rigtig meget fokus på servicevækst, og derfor har vi strategien klar, og vi er også i fuld gang med at implementere den. I den ligger der også de personlige kompetencer og den kultur, som er nødvendige, for at det kan lykkes. Men det er jo en vej, som tager et antal år at få rendyrket. Vi er i gang, men grundet corona er vi nødt til at speede den op, forklarer han.

I et presset marked kan der dog også vise sig muligheder på den front, vurderer Bravida-direktøren.

Udadvendte typer
- Der er jo nogle virksomheder, som bliver ramt af det her. Det vil sige, at nogle dygtige medarbejdere risikerer at stå i en dårlig situation i det næste år. Så hvis du er en sund virksomhed, har du også mulighed for at gå ud og tiltrække nogen af dem, som bliver til overs. Det har vi også meget opmærksomhed på, siger Johnny Hey og tilføjer:

- Det betyder ikke, at de medarbejdere, vi har i dag skal udskiftes. Men for at følge vores vækststrategi er det klart, at vi vil gerne have nogle lidt mere udadvendte typer ind. Den mulighed tror jeg måske kunne blive nemmere i de kommende år.

Kontinuitet og ro
Coronakrisen kan ifølge direktøren også medføre, at medarbejdere i fremtiden i højere grad vil fokusere på andre forhold end lønnen.

- Fra at vi før nok har konkurreret temmelig meget på lønningerne tror jeg, at vi nu får en mere balanceret tilgang, hvor det vil være attraktivt, at man som virksomhed er i stand til at tilbyde kontinuitet og lidt ro i arbejdet. Fordi det er jo desværre en usikker verden, vi ser ind i de næste to år, siger Johnny Hey.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web02