23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tunnelbyggeri går i gang til januar

Femern sætter nu gang i hovedanlægkontrakterne med det internationale entreprenørkonsortium Femern Link Contractors (FLC)

I januar 2021 igangsætter Femern A/S hovedanlægskontrakterne for Femerntunnelen med det internationale entreprenørkonsortium Femern Link Contractors (FLC).



Dermed går byggeriet af Femern-tunnelen for alvor i gang - i første omgang den store tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn, oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.



Hovedanlægsfasen for tunnelen begyndte i november 2019, da kontrakten med det hollandske entreprenørkonsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC) om den nye store arbejdshavn ved Rødbyhavn trådte i kraft.



Den nye arbejdshavn forventes færdigbygget inden udgangen af 2021. Endvidere har EU-Kommissionen i marts 2020 godkendt finansieringsmodellen for Femern Bælt-tunnelen.



Vejen er banet

Dermed er vejen banet for at iværksætte arbejdet med den store tunnelelementfabrik samt portal- og rampeanlæg ved Rødbyhavn. Arbejdshavnen er indgangen til byggeriet af tunnel-elementfabrikken, og det bliver fra arbejdshavnen, at de 73.000 tons tunge tunnelelementer til sin tid skal sejles ud i Femern Bælt.



Tunnelelementfabrikken alene bliver med et fabriksareal svarende til 200 fodboldbaner en af de største fabrikker i Danmark, og den samlede byggeplads bliver den største af sin art i Nordeuropa. Fabrikken bliver den markante hjørnesten i byggeriet af verdens hidtil længste sænketunnel.



De igangsatte kontrakter med FLC-konsortiet rummer aktiviteter for i alt 28 mia. kroner i 2020-priser.



- Det er naturligvis meget tilfredsstillende, at vi nu kan bringe tunnelprojektet afgørende videre i tæt samarbejde med vores dygtige entreprenører. Det er en historisk dag for Femern-projektet, udtalte adm. direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S, fredag.



Aktiveringen af kontrakterne sker ifølge Femern A/S i respekt for den igangværende tyske godkendelsesproces af Femern Bælt-tunnelen.



Klager under behandling

Femern A/S modtog i februar 2019 den underskrevne godkendelse fra myndighederne i Slesvig-Holsten. Den tyske Forbundsforvaltningsdomstol behandler i øjeblikket klager over godkendelsen, og retten har fastlagt datoer for de afsluttende mundtlige retsmøder til efteråret 2020.



Femern A/S er allerede i gang med en række bygningsmodningsaktiviteter for tunnelbyggeriet på den tysk side ved Puttgarden, så man er klar til at gå videre, når den tyske retssag giver mulighed for det.

urt

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203