Over hele landet er Vejdirektoratet i fuld gang med at give de større broer og tunneller en overhaling, så levetiden af bygningsværkerne forlænges.
Samlet set skal 18 store broer og tunneler renoveres i år, og det giver travlhed også hos de entreprenører, der arbejder for Vejdirektoratet.
Blandt de større bro- og tunnelarbejder i 2020 er udskiftning af lejer på Vejlefjordbroen, forstærkning af betonfag på Langelandsbroen og et større projekt på Ny Lillebæltsbro, hvor stålfladerne ved siden af kørebanen afrenses og males i dette og næste sommerhalvår, oplyser Vejdirektoratet.
- Projekterne har allesammen været i pipelinen længe. Vi har ladet dem fortsætte under corona, fordi det lader til, at entreprenørerne godt kan klare det, fortæller projektchef Iben Maag fra Vejdirektoratet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Forskellige stadier
Hun oplyser, at de 18 større projekter er på forskellige stadier, hvor nogle allerede har været i licitation, mens andre stadig er under projektering.
Ifølge projektchefen har corona ikke givet større udfordringer endnu. Der har dog været enkelte tilfælde, hvor entreprenøren oplevede problemer med at skaffe eksempelvis armering.
- Vi har aftalt med hinanden, at vi skal passe på med bare at sige ja til alle forsinkelser og fordyrelser i coronaens navn. Nogle af entreprenørerne kan måske godt være lidt friske til at sige ’det kan vi ikke pga. corona’, hvis de måske havde haft svært ved at nå det alligevel. Men det skal ikke hedde sig, at man kan komme afsted med hvad som helst, siger Iben Maag.
- Men samtidig prøver vi at være fleksible og få tingene til at glide, for eksempel med forkortede betalingsfrister, som kan hjælpe på likviditeten derude, tilføjer hun.
De 18 projekter tegner sig sammenlagt for en projektsum på 260 mio. kr., hvoraf godt 140 mio kr. er øremærket til i år, oplyser projektchefen.
Derudover er der en række mindre projekter, som ikke er så synlige for omverdenen, eksempelvis rengøring af tunneller.
Hænderne fulde
For at sætte skub på økonomien, der lider under coronaudbruddet, har regeringen opfordret til at sætte gang i renoverings- og anlægsarbejder. Vejdirektoratets folk står også klar til nye opgaver, men ifølge Iben Maag har man lige nu hænderne fulde, når det gælder renovering af broer og tunneller.
- Vi har ikke kapacitet til at få mere ud over bordkanten i 2020, når det gælder broer, for vi skal også kunne styre det, og vi har heller ikke flere penge til det lige nu, siger hun.
Til gengæld planlægger Vejdirektoratet at geare op på blandt andet belægnings- og driftsarbejder på statsvejnettet, hvis det måtte blive besluttet.
- Vi sørger hele tiden for at få det skubbet igennem, som vi kan, så vejnettet kan fremstå i god stand. Så på den måde holder vi gang i hjulene, siger Iben Maag.
Hun forventer, at der bliver lidt færre renoveringsprojekter til næste år. Til gengæld rækker nogle af de største projekter, herunder en forstærkning af Langelandsbroen og arbejder på Sallingsundbroen, ind i det kommende år.
Danske broer og tunneller renoveres i stor stil
Trods coronakrise har Vejdirektoratet hænderne fulde med renoveringsarbejder af broer og tunneller over hele landet. Se oversigten her