23948sdkhjf

Øresundsbron fylder 20 år

I forventning om, at coronakrisen er overstået fejres broens jubilæum 1. juli med folkefest på begge sider af Øresund

Med temaet "Sammen bygger vi broer" vil Øresundsbron i anledning af 20 års jubilæet vise, at der siden broen blev indviet, er blevet bygget mange broer i regionen - kulturelle, menneskelige og erhvervsmæssige relationer.

Øresundsforbindelsen i tal

Øresundsforbindelsen består af en bro, en kunstig ø og en tunnel med en samlet længde på 16 km.

Øresundsbron:
Type: Skråstagsbro
Total længde: 7.845 meter
Højbro, længde: 1.092 meter
Største spænd: 490 meter
Højde, pyloner: 203,5 meter
Gennemsejlingshøjde Flinterenden: 57 meter

Tunnel:
Type: Sænketunnel
Total længde: 3.510 meter
Bredde: 38,8 meter
Gennemsejlingsdybde Drogden-renden: 10 meter

Peberholm:
Type: Kunstig ø
Total længde: 4.055 meter
Areal: 1,3 km²

Ikke alle broer er bygget endnu, men vi vil fremhæve, at der på bare 20 år er sket store fremskridt. Øresundsbron har haft stor betydning og gjort det muligt at bygge mange forskellige broer mellem Danmark og Sverige, ved at hjælpe mennesker og aktører i Øresundsregionen. Vi ser frem til endnu flere muligheder og broer i fremtiden, siger John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarlig for Øresundsbron, i en pressemeddelelse.

Og når coronaen ellers giver mulighed for det, bliver både den fysiske og den mentale brobygning fejret på begge sider af Sundet onsdag 1. juli.

- Vi markerer og fejrer broen 1. juli og glæder os over Malmøs planer om en folkefest på stranden samme dag, fortæller Caroline Ullman-Hammer, adm. direktør for Øresundsbron, og tilføjer, at detaljerne om programmet på begge sider af Sundet følger, når dagen nærmer sig.

Øresundsbron kort

Navnet Øresundsbron er det registrede varemærke – et hybridnavn, der kombinerer det danske ø (i stedet for svensk ö) med den svenske stavning bron (broen).
23. marts 1991 : Danmark og Sverige underskriver aftalen om at bygge en fast forbindelse over Øresund.
September 1993 : Arbejdet på de danske landanlæg begynder. Det omfatter 9 km motorvej og 18 km jernbane.
August 1995: Arbejdet på kyst-til-kyst-forbindelsen begynder med offshore gravearbejder i Øresund.
1. april 1997 : Det første af de to fundamenter til højbroens pyloner bugseres fra Malmø og sænkes ned i et 17 meter dybt hul, der er gravet i havbunden.
8. august 1997: Det første af de 20 tunnelelementer bugseres fra fabrikken i Københavns Nordhavn til Drogden, hvor det sænkes ned i den gravede tunnelrende.
16. marts 1999 : Den sidste meter af sænketunnelen støbes, og den første bil passerer gennem tunnelen.
14. august 1999 : Det sidste brofag placeres. Der er fast forbindelse mellem Danmark og Sverige. Begivenheden fejres som Bridging the Gap med deltagelse af 8.000 brobisser samt Kronprinsesse Victoria fra Sverige og Kronprins Frederik fra Danmark.
1. december 1999 : Den sidste del af jernbanen mellem København og Malmø placeres.
9. – 12. juni 2000 : Åben Bro. 80.000 mennesker cykler, ruller, løber eller går over Øresundsbron ved det allerførste broløb, som dermed er verdens største motionsløb mellem to lande.
1. juli 2000 : Øresundsbron indvies af Danmarks Dronning Margrethe og Sveriges Kong Carl Gustaf. Der er folkefest på Lernacken ved Limhamn og 5-øren og 10-øren ved Kastrup.
18. september 2000 : Bil nummer 1.000.000 kører over broen.
21. juli 2003 : Bil nummer 10.000.000 kører over broen.
1. november 2006 : Caroline Ullman-Hammer tiltræder som adm. direktør efter Sven Landelius.
2. maj 2010 : Bil nummer 50.000.000 kører over broen.
16. juni 2017: Bil nummer 100.000.000 kører over broen.
December 2019 : Caroline Ullman-Hammer meddeler at hun i 2020 fratræder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11