23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Aarhus Havn investerer 2 mia. kroner i anlægsprojekter

Coronakrisen åbner nu mulighed for at igangsætte nye anlægsprojekter i relation til Aarhus Havn

En række nye anlægsprojekter bliver nu sat i gang på Aarhus Havn som følge af coronakrisen. Sammen med de allerede planlagte projekter på havnen, som fastholdes trods krisen, udgør den samlede investeringssum nu mere end 2 milliarder kroner.



Havnen oplyser i en pressemeddelelse, at investeringerne blandt andet dækker over kundekreditter og fastholdelse af medarbejderstab, fortsat opgradering af Østhavnsvej og færdiggørelse af færgeterminal samt et større kontorbyggeri på Mellemarmen og endelig en mulighed for at få gang i byggeriet af Marselistunnellen.



Fastholder medarbejdere

Ifølge kundechef Nicolai Krøyer har Aarhus Havn besluttet at bruge et trecifret millionbeløb i forbindelse med krisen for at fastholde både sin medarbejderstab og kundekreds.



- Virksomheden har som mål at sikre sin konkurrencedygtighed på den anden side af krisen, så man fortsat kan være en stærk samarbejdspartner for både transportkøberne, transportørerne og de virksomheder, der ligger på havnen, lyder det fra Nicolai Krøyer i pressemeddelelsen.



- Vi holder havnen åben og operationel, og blandt andet på den baggrund har vi besluttet at fastholde vores medarbejderstab, uddyber Nicolai Krøyer.



Samtidig oplyser havnen, at de har valgt at understøtte kundernes forretning ved at yde en hel ekstra kredit i de kommende måneder og frem til 1. juli.



- Med den ekstraordinære kredit bidrager vi forhåbentlig til, at alle vores kunder og samarbejdspartnere klarer den nuværende udfordring, siger Nicolai Krøyer, der fortæller, at virksomheden gjorde noget tilsvarende under finanskrisen i 2008.



Fremrykker investeringer

Aarhus Havn har aktuelt gang i store anlægsprojekter, som man har besluttet at fastholde trods coronakrisen. Byggeriet af en færgeterminal til Molslinjen, færgeforbindelsen med Jylland og Sjælland, og opgraderingen af Østhavnsvej fortsætter "næsten uden ændringer".



- Vi gennemfører begge projekter, så vi både fastholder arbejdspladserne og sikrer, at Molslinjen kan flytte fra byen til Østhavnen i oktober i år. Desuden gør vi plads til at flytte 1,3 mio. biler væk fra midtbyen, idet de fremover skal køre ad Østhavnsvej og via Marselis Boulevard til og fra havnen, fortæller Nicolai Krøyer.



Han peger desuden på et andet stort projekt, der vil generere en del arbejdspladser på havneområdet. Nemlig et kontorbyggeri på Mellemarmen på 26.000 etagemeter, der skal opføres med MT Højgaard som bygherre på Aarhus Havns arealer.



Byggeriet skal udlejes til både havnerelaterede vidensvirksomheder og mere traditionelle havnevirksomheder, ligesom der er planer om at etablere velkomstfaciliteter til krydstogtgæster i byggeriet.



Endelig påpeger kundechefen på muligheden for at få igangsat byggeriet af Marselistunnellen.



- Dels vil en beslutning om at igangsætte byggeriet bidrage væsentligt til beskæftigelsen i både rådgiver- og byggebranchen. Der er mange arbejdspladser i en Marselistunnel. Og dels er tunnelen samtidig et bidrag til at sikre en grøn omstilling på den anden side af coronakrisen. Søtransport er mere bæredygtigt end landtransport, men mere søtransport kræver altså også flere lastbiler, der skal kunne komme til og fra havnen, afslutter Nicolai Krøyer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156