23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny rapport: Jernbaner, broer og skoler er i kritisk tilstand

Jernbanerne mangler 15 mia. kr. og de kommunale og statslige bygninger har et efterslæb på mindst 100 mia.

Kommunale veje, broer og bygninger har det skidt

Især de kommunale bygninger, som for eksempel skoler, fritidshjem og rådhuse har et massivt renoveringsefterslæb, ifølge rapporten, ’State of the Nation 2020’, som Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) netop har udgivet. FRIs medlemsvirksomheder beskæftiger cirka 27.000 medarbejdere i Danmark og i udlandet.

Samlet set vurderes efterslæbet for de kommunale, regionale og statslige bygninger at være på mindst 100 milliarder kroner, hvoraf kommunerne tegner sig for langt størstedelen af det efterslæb, der skal indhentes for at opnå en god stand.

Elendigt indeklima
Et eksempel på det er folkeskolen, hvor 90 pct. af klasselokalerne er i så dårlig stand, at eleverne undervises i et indeklima, der vurderes at have en negativ effekt på børnenes indlæring.

Tilstanden på de kommunale bygninger forventes at være nedadgående de kommende fire år, konkluderer rapproten, der også kan fortælle hvor sløjt det står til med de kommunale veje og broer.

De kommunale veje har for eksempel et efterslæb på 3,9 mia. kr.

Rapporten viser dog, at en stor del af de kommunale veje har en restlevetid på væsentligt under det ønskede niveau. Derudover viser rapporten, at hele 3.600 af 6.500 undersøgte broer og bygningsværker har et vedligeholdelsesbehov, der kan udvikle sig til at være kritisk, hvis ikke kommunerne handler hurtigt.

Trods dette er tilstanden af de kommunale veje rent faktisk forbedret, siden rapporten i 2016.

Jernbaner mangler 15 mia. kr.
Også jernbanenettet, der er en vigtig nerve i Danmark for både pendlere og godstransport, er udfordret.

Her er den samlede vurdering, at infrastrukturen er under niveau. Selvom tog er en af de mere klimavenlige transportformer, er investeringer i vores jernbaneinfrastruktur reduceret over de sidste fire år og tendensen viser, at faldet vil fortsætte.

Det kræver investeringer på op mod 15 mia kr. at få udnyttet det nuværende jernbanenet til fulde. Hvis jernbanen skal kunne understøtte Danmarks klimamål og reduktionen af CO2-udledning yderligere, kan behovet for investeringer blive endnu større, fortæller rapporten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.218|