23948sdkhjf

Det tredje spor sparer trafikanterne for 152.000 rejsetimer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Udvidelsen af Fynske Motorvej betyder, at trafikanterne kommer væsentligt hurtigere frem, viser ny beregning fra Vejdirektoratet

Noget af det mest irriterende i livet som bilist er at sidde i kø. Fynske Motorvej har været belastet af tæt trafik og kø i mange år, men siden det tredje spor mellem Middelfart og Nr. Aaby blev taget i brug i 2014, har det mindsket trængslen på strækningen markant.

Besparelserne i rejsetid er så meget desto mere markante, når man tager i betragtning, at mængden af trafik på Fynske Motorvej generelt er steget med 25 pct. siden 2010. Uden det tredje spor ville situationen have set markant værre ud i dag end før udvidelsen.



- Efter at have været belastet af tæt trafik gennem en årrække er det en fornøjelse at se, at det er blevet både nemmere og mere sikkert at komme frem på Fynske Motorvej efter udvidelsen med et tredje spor. Vejdirektoratets analyse bekræfter derfor projektets store betydning - ikke alene for Fynboerne, men også for de mange trafikanter, der rejser mellem Vest- og Østdanmark, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.

- Jeg er opmærksom på, at rigtig mange projekter rundt omkring i landet kalder på lignende investeringer, og de nye beregninger understreger vigtigheden ved en bred infrastrukturaftale. I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at der med den stigende trafik på vejene følger også mere vejstøj, som generer naboerne, siger ministeren.

Hastigheden er steget markant
På strækningen er hastigheden i gennemsnit steget med cirka 12 km/t i østgående retning i eftermiddagsmyldretiden. Kortene viser de målte hastigheder før og efter det tredje spor.

I vestgående retning er hastigheden også steget. Her med 11 - 36 km/t i morgenmyldretiden. Desuden er hastigheden over Lillebæltsbroen steget, fordi trafikanterne ikke holder i kø ved Nr. Aaby.

Læs også: Saltbjergene vokser

- Tidligere kunne trafikanterne ofte ikke køre stærkere end 80 til 90 km/t på motorvejen. Efter udvidelsen er hastigheden steget markant som følge af det tredje spor, og trafikanterne sparer samlet set 152.000 rejsetimer hvert år, siger afdelingsleder Andreas Egense fra Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.

Mindre trafik på parallelle veje
I forbindelse med udvidelsen blev der bygget et nyt tilslutningsanlæg midt på strækningen, og det har sammen med det tredje spor flyttet trafik væk fra en del af de parallelle veje og givet mindre trængsel der.

Da man i 2010 besluttede at gennemføre udvidelsen, forventede man, at projektet var en god investering for samfundet med en samfundsøkonomisk forrentning på 8,5 pct.

Evalueringen viser, at investeringen har været endnu bedre end forventet med en samfundsøkonomisk forrentning på 12,7 pct.

Læs også: Entreprenør er fem måneder efter tidsplanen på Storstrømsbroen

Den samfundsøkonomiske forrentning beregnes ved at holde fordelene ved projektet op imod anlægsomkostningerne.

Fordelene, der især består af sparet rejsetid, omregnes til kroner ud fra principper, der gælder på tværs af alle trafikprojekter.

Hvis den årlige forrentning er over fire procent, betragtes projektet som en god samfundsøkonomisk investering.

Yderligere tidsbesparelse på vej
Netop nu er også strækningen fra Nr. Aaby til Odense V ved at blive udvidet med et tredje spor, og man forventer at kunne åbne det ekstra spor inden udgangen af 2022.

Når det sker, vil trafikanterne forventeligt spare yderligere 359.000 rejsetimer om året. Strækningen fra Nr. Aaby til Odense V er 24 km lang, mens den allerede udvidede strækning mellem Nr. Aaby og Middelfart er 12 km.
kaptain

Mere om: Vejdirektoratet
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Entreprenørkoncern forventer at øge rekordomsætning

Plus

Munck Gruppen dropper byggeri i Island

Den fynske anlægskoncern skruer ned for aktivitetsniveauet i Island og fokuserer på infrastruktur

Plus

Bygge- og anlægsarbejder mangler plads

Hensyn til fremkommelighed og trafikafvikling vinder ifølge brancheorganisationer over plads til arbejder, og det har betydning for sikkerheden

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

SH Group vinder rammeaftale og etablerer sig i København

Nyhedsbrev

34.515 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Historiske håndværkerdyder anno 2020

Online Avis Arkiv

Regn og varme lokker rotterne frem

Kommune kræver genbrug af regnvandet

Ny intelligent vandbremse på Kloakmessen 2020

Kloakmester: Det regner med penge

Der bliver genbrugt for lidt regnvand i Danmark

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Efter misforstået opgave: Guldborgsund Forsyning prækvalificerer fire entreprenører

Plus

Nedriver-sagen
Prisudveksling har været dyrt for nedriverne i kartelsagen

Retssagerne mod en række virksomheder og ledende medarbejdere i nedriverbranchen er samlet endt med bøder på knap 18 mio. kroner for prisudveksling. Nu venter den endelige afgørelse om whistleblowers tiltalefrafald

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Femern annullerer milliardudbud

Udbuddet af to kontrakter på tekniske installationer til næsten 6 mia. kroner skal gå om

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus 1

Nedriver-sagen
Nedriver går konkurs efter millionbøde

Fredag begærede Jensen Gruppen datterselskabet CMP konkurs

Plus

Nedriver-sagen
J. Jensen accepterer bøde på en million og dropper ankesag

Mandag blev der sat et foreløbigt punktum i kartelsagen mod nogle af landets største nedrivere

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Hedeselskabet sætter navn på ny adm. direktør

400 kvm brosten på Kongens Nytorv skal lægges om

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Hedeselskabets nye topchef skal løfte top og bund

Torben Friis Lange bliver ny adm. direktør i Hedeselskabet og skal bidrage til innovation og være med til at sikre en højere omsætning og indtjening

Plus

Portræt
Hedeselskabet får et naturmenneske i spidsen

Han er fritidslandmand og nu på vej til posten som adm. direktør for Hedeselskabet. Torben Friis Lange tiltræder senest posten til juli

Plus

Bella åbnede Skills 2020 med et brag

Torsdag slog Bella Center dørene op til DM i Skills. 300 unge fra de danske erhvervsskoler konkurrerer i deres respektive fag - vi kiggede med

Lyngbyvejen har fået en overhaling

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

HedeDanmark skaber hjem til cirkuselefanter

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

DSG Industri A/S nomineret til Årets Sociale Virksomhed

Ny rådgiver hos Byggeprojekt.dk

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Årets idrætsbyggeri 2020 – 4 projekter er i spil til prisen!

Sådan testes tagpap til lang holdbarhed i dansk vind og vejr

Nyt parcelhus under opførelse

Pladebearbejdning med ROBOT

Introduktion til bæredygtigt byggeri

Ældrecenter - Nyt pejlemærke for Brøndby Kommune

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

VVS-energispecialister blev testet i 3 krævende discipliner

Nyt højvandslukke giver store fordele!

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Kom til Byggeskadedag 2020!

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Optidrive IP66 frekvensomformer designet til brug i vådrum

Nyt klosamlebeslag

Expandia Moduler - Grønt på hvidt #5

Isolering og gipsplade i én arbejdsgang.

rørstøtter/soldater

To projekter på mere end en halv milliard indviet på to dage

Paoloni/Fimal Concept 350 - Pladesav på en NY måde!

Send til en kollega

0.172