23948sdkhjf

Billigere bus og tog redder ikke klimaet

Ny rapport skyder billig offentlig transport ned som brugbart klimaværktøj. Ifølge eksperter vil klimaet have betydeligt mere gavn af højere bilafgifter

Mange flere vil hoppe på toget, bussen eller metroen, hvis billetterne til de kollektive transportmidler bliver markant billigere.

Men effekten på klimaet vil være stærkt begrænset. Det er konklusionen i en rapport, som konsulentfirmaet Incentive har lavet for Transportministeriet, skriver DR.

Problemet er, at mange af de nye passagerer vil være tidligere fodgængere eller cyklister - og kun Få bilister.

Ifølge rapporten vil 30 pct. billigere billetter øge passagertallet med 26 procent. Til gengæld vil det koste statskassen 2,2 milliarder kroner om året.

På klimaregnskabet vil de sænkede billetpriser imidlertid give en CO2-reduktion på blot 0,3 procent af udslippet fra landtransport.

Forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og medlem af Klimarådet Niels Buus Kristensen påpeger, at bedre offentlig transport kan have gode effekter. For eksempel bedre nærmiljø, øget trafiksikkerhed og mindre trængsel på vejene.

Men det er en dyr og ineffektiv vej, hvis ideen er at begrænse udledningen af CO2.

- Det er et meget højt beløb, i forhold til hvor stor en effekt man får, siger Niels Buus Kristensen til DR.

Klar prioritering
Enhedslisten har foreslået at sænke prisen på billetter med netop 30 pct. i forbindelse med finanslovsforhandlingerne.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder forslaget "sympatisk", men vil ikke sænke billettaksterne for klimaets skyld.

- Regeringens prioritering er ret klar. Vi ønsker først og fremmest at forbedre kvaliteten i den kollektive transport. Er der også råd til at gøre det billigere, så ser vi gerne på det, siger han til DR.

De Radikale bakker heller ikke op om Enhedslistens forslag. Partiet vil hellere udbygge den kollektive transport, siger transportordfører Andreas Steenberg.

- Den store udfordring er efter min mening, at det for mange mennesker er nemmere og hurtigere at tage bilen, siger han til Ritzau.

Vil man gøre noget på transportområdet, skal man ifølge trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet da også "give bilisterne et ordentligt drag over nakken":

- Her hjælper billigere busser ikke. For får vi noget gratis, bruger vi det bare mere. Billigere billetter får nogle til at køre endnu mere kollektiv trafik, og flere cyklister vil gøre det samme, siger han til Ritzau.

- Vil man gøre noget godt for klimaet, skal man gøre det dyrere at køre bil og gå tilbage til de bilafgifter, vi havde før 2008, og som begrænsede bilparken. Siden er den vokset markant, og det er hverken godt for klima- eller trængselsproblemer, siger han.
/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125