23948sdkhjf

Værksteder under vinterpres

| Af Torben Sigh | Tip redaktionen om en historie

Værkstederne skal være klar til at træde hurtigt til, når vinterkørslen sætter ind. Det gælder også hos Stemas

Der er pres på i begge afdelinger hos Stemas A/S. Og det skyldes ikke kun den store ordre på 150 gravemaskiner, der skal leveres til landets største udlejer over de kommende tre år, men ikke mindst også at værkstederne skal være klar til at håndtere service og klare problemer, som opstår i forbindelse med sæsonens vinterkørsel med maskinerne.

- Vi udfører jo al service hos de to største udlejningsvirksomheder herhjemme, henholdsvis GSV Materieludlejning og Loxam. Og når vi så samtidig har store leverancer af nye maskiner, samtidig med, at vi skal være klar til vinter, så er der travlhed, men det er jo et positivt problem, siger Robert Kjærgaard, der er salgsdirektør i Stemas, til Licitationen Byggeriets Dagblad.



Under klargøring
- Lige nu er vi ved at gøre vore biler klar, så de har de rette reservedele og det rette udstyr med ud til kunderne. De skal jo kunne fixe en plov eller en fejekost, uanset hvor den er i landet. Samtidig har vi forrygende travlt med at klargøre nye maskiner til GSV Materieludlejning, som leveres successivt, siger han.

For ham handler det rigtigt meget om planlægning - og ikke kun den næste uge. Det går noget længere frem.

- Det kan være rigtigt svært at se et år eller bare et halvt år frem i den her branche, men når vi leverer maskiner til de store kunder, så har maskinerne altid en GPS installeret, som fortæller os, hvornår den skal til service. Det kan vi så lægge ind i vores planlægning, siger han.

Han påpeger også vigtigheden af, at maskinerne kommer ind til det første service efter et år eller 1.000 timers drift:

Læs også: Nyt om navne

- Mange tror fortsat at man kan spare noget ved at springe dette service over. Det er blevet bedre, men det findes stadig. Det er ikke en god idé at springe det over, for det er nemlig en forudsætning for, at garantien fortsætter, siger han.

Service må planlægges
- Det er klart at det så kan give udfordringer på sigt, fordi vi leverer mange maskiner ud på en gang. Det betyder at de inden for relativt korte tidsintervaller alle skal til service på samme tid, men det er noget vi taler med kunden om, og så lægger vi en plan for, hvordan det afvikles, fortsætter han.

Klar i hele landet
Stemas har 25 servicebiler, der kører rundt i landet. De to værksteder ligger i henholdsvis Hadssten og Køge.

Stemas udfører ikke kun reparationer på egne mærker som Yanmar og Weidemann:

Læs også: På storindkøb af gravemaskiner

- Vi klarer det hele, når behovet er der, og når det er os, der varetager service på Yanmar, så skyldes det jo, at vi er forhandlere af Yanmar-maskinerne, mens Maskiner A/S har importen af dem. Her er vi så medejere, hvilket dog ikke har betydning i forhold til håndteringen af salg og service, påpeger Robert Kjærgaard.

Det er ikke fordi at tingene går mere i stykker, når det er vinter. Det er bare nogle andre redskaber og et lidt mere akut behov, kunderne har, for det dur ikke at stå med en død maskine kl. 04 om morgenen, når saltet skal køres ud på vejene, inden myldretiden sætter ind.

Mere om: Stemas
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

JCB sætter strøm til udlejer

Kører ny maskine direkte på deponi

Nyt maskinvalg til dyb Metro-skakt

GPS-tracking viser vejen frem

Amerikansk messe trækker i danskerne

Nyhedsbrev

34.714 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Byggebeskæftigelsen når rekordniveau

Plads til flere boliger på byens tørrelofter

Udlejer tager vest på for at ekspandere

Fortsat hård konkurrence i udlejning

Vejentreprenør sætter grønt aftryk med ny CO₂ venlig belægning

Fem maskinfirmaer klar til hattrick

Når teknologiske P-løsninger viser vejen

Kæmpeopgave at skifte identitet

Zeppelin Danmark A/S er den nye Caterpillar import i Danmark, men bagefter skiftet ligger en kæmpeopgave i rebranding fra Pon til Zeppelin

Marselisborg Centret vil have overblik over tilstanden i kloakkerne

Nomineret solcelletag klar til BYGGERI'20

Vestjysk entreprenør har gang i boringerne

Stort pumpejob blev en succes

1

Eldrevne maskiner styrker klimaet

Et øget fokus på eldrevet materiel fra GSV Materieludlejning skal sætte skub i klimavenligt byggeri. Brancheorganisationen Dansk Byggeri bakker op om øget fossilfrihed i branchen.

Så skifter Caterpillar-import navn

Ny hybrid-graver er en sparegris

Ny generation af Komatsus HB215LC giver Viborg-entreprenør brændstofbesparelse på omkring 50 procent

Maskinimportør skal i retten

Indehaver og direktør i S.D. Kjærsgaard A/S er tiltalt for bestikkelse af en embedsmand i Aarhus

Sneplovene og saltsprederne står stille

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smed Vordingborg Møn og Sydsjælland

Er du HellermannTyton Danmark’s nye Direktør / Salgschef?

Tillykke til Årets idrætsbyggeri 2020: Holbæk Sportsby

Skou Gruppen forbedrer adgangsforhold på Geelsgårdskolen

Storytelling gør specialist synlig

Nordic BIM Summit 2020 - se hovedtalerne

AL-Laser bliver en del af Elma Instruments

Lej lagerplads hos HCS i glostrup

Et innovativt supplement til det offentlige badeværelse

Specialbygget beboelse til 8 personer - Ilulissat, Grønland

Konference: Arkitektur og byggeskik

Ajos investerer massivt i nye semimobilkraner

Jernkonstruktioner Sydsjælland - Smed

Kabelfejlfinding, modul 2

Ny ejerlejlighedslov og nye muligheder: Gå-hjem-møder

Ny kran i jeres virksomhed?

Kom på forkant med det digitale samarbejde i byggeriet

Advisor, Torben Møller Pedersen fylder 60 år.

Er du træt af vand i kælderen?

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

DressCode konfigurator

Estimator søges for support til Intern Salg

Tag over nye robuste skæve hjemløse-boliger i København

Næste generations modulsystem

Mini Trans leverer med usvigelig præcision

Send til en kollega

0.203