Det er ikke uset, at virksomheder kommer i stormvejr på de sociale medier.
Senest er G.V.L Entreprise af flere underentreprenører blevet beskyldt for underbetaling i et opslag på LinkedIn. Beskyldninger virksomheden afviser.
Men hvordan forholder man sig egentlig bedst som virksomhed, hvis uvejret raser?
Licitationen - Byggeriets Dagblad har spurgt Benjamin Rud Elberth fra Elbert Kommunikation, som er ekspert i sociale medier.
- Det første man skal gøre er at finde en faktaansvarlig, siger han og forklarer, at den faktaansvarlige skal sørge for at holde hoved og hale i sagen.
- Derefter skal man gøre sig bevidst, at man kan komme til at skulle svare på sagen, før man regner med det selv, fortæller han.
I den optimale verden skal svar først falde, når alle fakta er på plads, men man skal være parat til at svare ud fra det, man ved, fortæller han og understreger:
- Det første svar er ekstremt vigtigt. Det skal altid indeholde både hoved, hjerte og hænder. Og den helt rigtige grad er undskyldning. Man skal hverken over- eller underdrive det.
Hoved, hjerte og hænder
Når et svar indeholder "hoved" dækker det over, at man forklarer den situation, man står i. For eksempel ved at skrive, at man i øjeblikket får kritik på LinkedIn.
Ekspert: Sådan skal du reagere, hvis du havner i en shitstorm
Der er flere ting, man skal have for øje, hvis man vil navigere sig sikkert ud af et stormvejr på de sociale medier