23948sdkhjf

Kollektiv transport skal kunne det samme som bilen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klimavenlige transportmidler skal matche bilen på effektivitet og komfort. Så vil flere af os vælge tog og bus, mener forfatter Tor Nørretranders

Det er efterhånden klart, at vi er nødt til at skifte til transportmidler, som ikke anvender fossile brændstoffer. Hvad forhindrer os i nu og her - som individer og samfund - at bruge klimavenlig transport i stedet for benzinbil og tog?

Forfatter Tor Nørretranders taler torsdag 5. december på Vejforum om den nødvendige omstilling til klimavenlige transportformer. Han er kendt for sine debatbøger om at være menneske i en moderne tid.



I oktober 2019 udkom Samfundsglæde, der handler om at beskytte vores samfund mod opløsning som følge af kortsynede kalkuler.

- Omstilling til kollektive og miljøvenlige transportmidler forudsætter, at politikerne lytter til borgerne og ser på deres behov. Det kollektive net skal være langt mere tilgængeligt, effektivt og generøst, hvis flere skal vælge det til og benzinbilen og flyet fra, udtaler Tor Nørretranders i en pressemeddelelse.

Mere privatliv
Bilen er for mange ’en ekstra udestue’, som tidligere trafikminister Arne Melchior engang sagde.

- Vi er nødt til at udvide og indrette toge og andre offentlige transportmidler til at være lige så hurtige og bekvemme som bilen. Men der er langt igen og endnu ikke stor mulighed for privatliv i offentlige transportmidler, siger Tor Nørretranders.

Vi må se i øjnene, at mange foretrækker at være i fred, når de rejser, mener han.

I tog er vi ofte tvunget til øjenkontakt med andre passagerer og sommetider fysisk kontakt med sidemanden.

- Den store fordel ved kollektive transportmidler er, at du kan arbejde eller hvile. Det er til gengæld svært at få lov at være dig selv, som du kan det i bilen. Hvorfor ikke indrette S-toge og IC3-toge, så vi sidder forskudt med ansigtet i samme retning og dermed får albuerum og fred? foreslår Tor Nørretranders.

Meget handler om at gøre de miljøvenlige transportmidler mere attraktive, for vi er magelige vanedyr og vælger det lette og bekvemme.

Gør det let at lade elbilen op
Det bør for eksempel være lige så let at oplade elbiler, som det i dag er at fylde tanken på sin benzinbil.

Tor Nørretranders har ikke tidligere ejet en bil, men efter at være flyttet fra Klampenborg til Samsø, besluttede han at lease en elbil.

- Bilen gør mine rejser lettere, men det er en evig udfordring at planlægge opladning. På motorveje er der masser af tankstationer og skilte, der informerer om afstanden til næste benzinforsyning. Det er derimod virkelig svært at finde ud af, hvor opladning af elbiler er mulig. Der findes ikke konsekvent og overskuelig information, hverken på vejene eller på internettet, konstaterer han i pressemeddelelsen.

Vend udviklingen
Men hvorfor hænger vi dog som samfund stadig sådan i bremsen, når det kommer til omstilling til miljøvenlig transport?

- Vores nuværende infrastruktur bygger historisk set på opfindelsen af bilen. Den så helt anderledes ud, da vi kun havde hestevogne at rejse i over land. Vi var jo engang en søfartsnation og foretrak søvejene, som var hurtigere og sikrere, forklarer Tor Nørretranders.

En ø som Samsø var i 1500-tallet let at komme til, mens rejser over land var farlige og besværlige.

På det tidspunkt var Tyskland med al sin skov handelsmæssigt ikke så udviklet som for eksempel Danmark og Holland. Med bilens opfindelse blev rejser ad landevej den foretrukne rejseform og benzin den favoriserede energikilde. I dag er samfundet ensidigt indrettet til bilkørsel.

- Personer med politisk magt skal turde beslutte at gå hele vejen og tage konsekvensen af klimakrise og begrænsede ressourcer. Først når vi politisk prioriterer miljøvenlige transportmidler, vil udviklingen vende og overforbruget af fossile brændstoffer falde, siger han.

Scoreværdi til elbil, tog og cykel
Tor Nørretranders peger til slut på en kulturel faktor, der styrer i hvert fald mænds valg. Han taler om transportmidlers scoreværdi og dermed magt til at bestemme mænds adfærd.

- Mænd er styret af, hvad kvinder kan lide. Kan de lide, at vi slår hovedet ned i maven på hinanden, gør vi det. Vil de have, at vi arbejder for fred i verden, gør vi det. Da jeg var ung, var en rød sportsvogn det ultimative scoretrick. Senere blev det den absurd benzinslugende firehjulstrækker, som i dag er et turnoff. I dag bør det være en elbil eller en kabinecykel.

Og hvad med cyklen? Hvordan fremmer vi brugen af den i byerne? Det er let nok, mener Tor Nørretranders.

Gør cykelstierne bredere og lav flere baner.

- Politikerne sørger velvilligt for flere spor til bilerne, men på cykelstier i byer er der ofte stor trængsel, stor forskel i trafikanternes hastighed og ingen mulighed for at skifte bane og overhale. Det betyder, at mange vælger cyklen fra. Det hele starter og slutter med politik og prioritering.
brahe

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Store rådgivere vinder infrastruktur til 616 mio.

De rådgivende ingeniørfirmaer Rambøll, Cowi, Atkins og Niras vinder fire-årig rammeaftale om drift af vej, bane og bygninger for Sund & Bælt

Plus

Anlægsfirma holder overskud i nedgangsår

HM Entreprenør A/S tjener fortsat på den gode side af 20 mio. kr., selvom aktivitetsniveauet er faldet

Plus

Ny direktør holdt kun i 11 måneder

Ejer Michael Mortensen træder selv ind som topchef i HM Entreprenør, efter Benny Kristensen har valgt at stoppe

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Billigere bus og tog redder ikke klimaet

Nyhedsbrev

34.460 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Det tredje spor sparer trafikanterne for 152.000 rejsetimer

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Vejforum satte spot på klima og teknologi

Cirka 1100 var med på førstedagen af årets største konference i vejbranchen

Million-tvist: Entreprenør indstiller arbejdet på Odense Letbane

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Berømt vikingeborg skal genopføres

Slagelse Kommune har afsat foreløbig 25 mio. kr. til en ambitiøs genskabelse af vikingefæstningen Trelleborg. Arkitekter, arkæologer og ingeniører går efter den mest autentiske oplevelse for de besøgende

Bliver til afløseren er på plads – Banedanmarks direktør stopper

Håndværkerfradraget overlever med ny finanslov

Finanslov giver nye mulighed for udenlandsk arbejdskraft

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nordjysk kabelfirma går frem efter mild vinter

Nordkabel A/S øger bundlinjen for tredje år i træk

Kollektiv transport skal kunne det samme som bilen

Ny kollektiv trafik skal give 100.000 nye passager i København

FDM: Danmark er det ideelle land til elbiler

Plus

Byggeriet mangler struktørlærlinge

Plus

Chefjurist: Sådan skal du gøre, hvis din hovedentreprenør ikke betaler

Det handler om at holde tungen lige i munden allerede inden, man underskriver kontrakt. Opstår der problemer er der flere ting at gøre

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Ny type asfalt rammer statsvejene

Frem mod 2030 kommer det til at koste mere end en kvart milliard kroner at udskifte de nuværende belægninger med den nye type asfalt, der skulle være mere klimavenlig

Plus

Asfaltfirma: Glem ikke lagene under overfladen

Der er yderligere potentiale for at sænke rullemodstanden, mener fabrikschef fra Munck Asfalt

Plus

Sund & Bælt kigger også på grøn asfalt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

COOL-FIT på BrauBeviale 2019

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

BS FALSE - MONTAGE på Vintervej med Bytømreren

Work smarter not harder

Sådan undgår du de hyppigste fejl med tagterrasser

Salg af industri container løsninger

Venlig Bolig Plus er indflytningsklar

Give Elementer rykker på detail og industri

Undgå statisk elektricitet med en ion luftkniv

Ståltrappe - H. Nielssons Smede og Maskinfabrik A/S

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

Lemvigh-Müller udvider lejesortiment med Schaeffler INA/FAG

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Transmitter til bl.a. Fugtmåling fra Summit

Fibox tilbyder et fuldt sortiment af services

Ny BIM konsulent hos Symetri

Ny kollektion af møbelgreb

Højskole bygget af BNS vinder arkitekturpris

DAV NORDIC lancerer helt nye støjreducerende løsninger

Kloakmessen 2020 tæt på udsolgt på udstillerside

Hvordan kan vi hacke os ind i en bedre urban fremtid?

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Næste generations modulsystem

Prysmian lagerfører populære krankabler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Send til en kollega

0.26