23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Asfaltfirma: Glem ikke lagene under overfladen

Der er yderligere potentiale for at sænke rullemodstanden, mener fabrikschef fra Munck Asfalt

Næste år implementerer Vejdirektoratet en ny type asfalt kaldet KVS (klimavenligt slidlag), der skal sænke rullemodstanden og herved give et 1,2 pct.-lavere brændstofforbrug i forhold til de nuværende belægninger.

I den forbindelse opfordrer produkt- og miljøchef i Munck Asfalt A/S, Peter Miklos, Vejdirektoratet til også at have fokus på lagene under overfladen.

- Hele vejens konstruktion, også lagene under slidlaget, påvirker rullemodstanden. Hvis de underliggende lag er svage, så vil effekten af et nyt slidlag aftage hurtigere, siger han.

Anbefaler hyppigere skift
Netop en lavere rullemodstand er fremlagt som den største fordel ved KVS, der altså skal anvendes på alle Vejdirektoratets asfaltopgaver i 2020. Lavere rullemodstand giver et lavere brændstofforbrug, som i sidste ende betyder mindre CO2-udledning.

Udfordringen er, at tilstanden af de gamle asfaltlag under slidlaget - bærelaget og bindelaget - typisk først bliver kendt, når det eksisterende slidlag fræses op. Det vil sige, mens entreprisen er i gang, og budgettet er lagt.

- Derfor kunne det være en god idé på forhånd at budgettere med lidt mere omfattende udskiftninger af underlagene, når der skal udlægges KVS, siger Peter Miklos.

Potentiale i underlag
Ifølge Christian Axelsen, projektleder i Vejdirektoratet, er tilstanden af lagene under slidlaget implicit indregnet i sammenligningen mellem KVS og de eksisterende asfalttyper SMA 8 og SMA11, der udgør henholdsvis 70 og 30 pct. af belægningerne i slidlaget.

Den estimerede brændstofbesparelse på 1,2 pct. er isoleret til at anvende KVS som slidlag i stedet for, hvad der typisk ellers ville have været udlagt. Derfor vil den enkelte vejstræknings tilstand ikke have indflydelse på den forventede lavere rullemodstand og brændstofbesparelse på 1,2 pct, forklarer han.

Men han er enig i, at der kan være flere besparelser at hente i underlagene, selvom vejnettet generelt er jævnt i Danmark.

- Det er helt rigtigt, at der generelt er yderligere potentiale for besparelser af brændstoffet i lagene under slidlaget, siger Christian Axelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.222