23948sdkhjf

Niras udvikler nye havne i Østafrika

Rådgivende ingeniører fra Niras har sammen med partnere vundet opgaver i Tanzania og på Maldiverne

Den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras får travlt i Østafrika og i det Indiske Ocean.

Virksomheden har netop vundet et stort havneprojekt i Tanzania, der med udgangspunkt i en ambitiøs plan for den internationale havn i Tanga skal danne grundlag for en opdatering af flere af landets havne, ikke mindst i hovedstaden Dar es Salaam og i Mtwara.

Opgaven skal løses i et konsortie bestående af Niras, hollandske MTBS, tyske ILF og det lokalbaserede Anova Consult fra Tanzania.

- Vi underskrev kontrakten 18. november og skal, med udgangspunkt i havnen i Tanga, stå i spidsen for undersøgelse og designforslag med henblik på en opgradering og modernisering af den eksisterende havn, ligesåvel som udviklingen af en ny olieterminal i Tanga, siger Carsten Heine Lund, direktør for Infrastruktur i Niras.

Strategisk placeret
Det er Tanzania Ports Authority (TPA) der ejer alle havne i Tanzania - både internationale og mindre kyst- og flodhavne, samt diverse container-depoter, og det er den myndighed, konsortiet skal samarbejde med, om to kontrakter; dels udviklingsprojekter for Tanga, dels en opdatering af masterplanen for landets øvrige havne.

- Disse to nye opgaver cementerer ikke kun vores engagement i store internationale havneprojekter. De styrker også Niras engagement i Østafrika, siger Carsten Heine Lund.

De danske rådgivere har nemlig gennem de seneste 25 år, fra kontorer i Kenya, Tanzania and Etiopien, været med til at udvikle en lang række infrastrukturprojekter i Østafrika.

Aktuel opgave på maldiverne
Og det stopper ikke her.

Maldivernes regering planlægger at etablere en ny havn ved hovedstaden Malé; en opgave, som Niras underskrev kontrakt om i sidste måned. Dermed blev virksomheden valgt som rådgiver på anlægget, der skal erstatte det eksisterende havneanlæg, og skabe mulighed for yderligere vækst i området.

Det nuværende havneanlæg på hovedøen Malé har nemlig nået bristepunktet.

Derfor skal der etableres en ny havn i lagunen umiddelbart ved siden af øen Malé, for at aflaste havnen på den tætpakkede hovedø, der har lidt over 150.000 indbyggere klemt inde på knap seks kvadratkilometer.

Projektet, hvis samlede anlægssum løber op i omkring 400 mio dollars (2,7 mia. kr.), er et højprioritetsprojekt fra regeringens side. Niras er derfor allerede gået i gang med at udarbejde masterplanen, der skal være klar på et halvt år.

En akut udfordring
Ifølge niras.dk er rådgiverne med i alle faser af projektet; fra udarbejdelse af masterplan til endeligt design og rådgivning om drift af havnen.

Ved at etablere en ny havn på naboøen i stedet for at renovere den eksisterende på øen Malé håber regeringen på at trække vækst til det nye område.

- Niras har stolte traditioner for at etablere havne- og marine anlæg i Asien, som er et af vores strategiske vækstområder. Jeg er glad for, at vi har skrevet kontrakt på at gennemføre havneprojektet i Maldiverne, der ud over at løse en akut infrastrukturmæssig udfordring forhåbentlig også vil bringe en kærkommen udvikling til øgruppen, sagde Carsten Heine Lund i en pressemeddelelse, da aftalen var faldet på plads.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.136