23948sdkhjf

LICITATIONEN MENER: Flot offensivt udspil fra betonbranchen

Det er både prisværdigt og nødvendigt, at betonbranchen nu for alvor melder sig ind i kampen og deltager aktivt, kreativt og ansvarligt i at reducere udledningen af drivhusgasser.

Nødvendigt fordi branchen hidtil har været stivnet i forhold til bæredygtighed. Prisværdigt fordi branchen har tænkt ud "af kassen" og har sat både produktionen og anvendelsen af beton i et større perspektiv.



Skal betonbranchen lykkes med at gøre beton til et bæredygtigt produkt, så afhænger det af, at hele værdikæden - bygherrer, producenter, entreprenører, arkitekter, ingeniører, rådgivere og andre involverede - er med på ideen. Og det gælder også i en vis udstrækning politikerne.

Næsten uanset hvordan man vender og drejer det, så vil produktionen af beton også fremover kræve meget energi og dermed CO2-udledning. De store gevinster kan betonbranchen hente ved blandt andet at præge projekteringsfasen samt anvendelsen og ikke mindst genanvendelsen af beton. Det er her, branchen formår at tænke cirkulært og kreativt, så det rykker noget.

I det offensive udspil "Bæredygtigt Beton Initiativ" viser Branchefællesskabet Dansk Beton i Dansk Byggeri og en række andre aktører, hvordan branchen kan halvere CO2-udledningen fra betonbyggeri de næste 10 år. Det er ambitiøst. Det er kreativt. Og det er nødvendigt.

For vi kan slet ikke undvære beton.

Artiklen er en del af temaet Licitationen Mener.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.172