Rammer en ny konjunkturanalyse fra Dansk Byggeri plet, venter et håndbremsestop på infrastrukturområdet til næste år.
De offentlige investeringer i trafikal infrastruktur som veje, broer, jernbane, metro og havne falder ifølge prognosen med 19 pct. fra 18,2 mia. kr. til 14,7 mia. kr. Det skyldes primært, at metrobyggeriet Cityringen blev afsluttet i år og et fald i Vejdirektoratets ramme til nye veje på over 40 pct.
- Inden for traditionelt anlægsarbejde kommer der et egentligt hul i markedet i 2020, som også kan fortsætte ind 2021. Det er meget bekymrende, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen fra Dansk Byggeri.
Mangler nye investeringer
Det store Femern-byggeri giver et gevaldigt rygstød til anlægsmarkedet i 2021, hvis den nuværende tidsplan for projektet holder, men man skal formentlig mindst et år længere frem, inden der kommer gang i markedet for vejprojekter igen, forudser Dansk Byggeri.
- Den nye regering har skrinlagt den investeringsplan, som den tidligere regering vedtog før sommerferien, og er ved at lave en klimagennemgang af projektporteføljen. De kalder formentlig først til forhandlinger næste år, og vi skal nok helt hen til 2022, før der for alvor kommer gang i området igen. Imens lider det traditionelle anlægsmarked, siger Lars Storr-Hansen.
For branchesektionen Dansk Infrastruktur, hvor en stor del af anlægsentreprenørerne er organiserede, kommer det ikke som en overraskelse, at investeringerne ser ud til at falde.
- Det har vi advaret imod længe. Infrastrukturfonden er løbet tør for penge, men der er ikke vedtaget en ny investeringsplan endnu. Det giver ikke meget mening for mig, siger formand Jesper Arkil fra Arkil-koncernen.
Prognose spår stort dyk i infrastrukturmarkedet
Investeringer i trafikal infrastruktur vil næste år falde med næsten 20 procent, ifølge en ny prognose fra Dansk Byggeri