23948sdkhjf

GSV investerer massivt i el-maskiner

Landets største udlejningsvirksomhed, GSV Materieludlejning satser hårdt på elektrisk drevne maskiner, men udbuddet er endnu begrænset

De elektrisk drevne maskiner breder sig med lynets hast, og grunden til det er især stigende krav fra bygherrer i både den private og den offentlige sektor, som stiller krav til de maskiner, der skal operere, specielt i byerne.

Det har fået GSV Materieludlejning til at investere massivt i elektrisk drevet materiel. Problemet er blot, at der stadig er for få af leverandørerne, der har seriøse bud på maskiner, der faktisk kan køre elektrisk. Sådan er det i hvert fald, hvis man spørger GSV Materieludlejnings adm. direktør, Dan Vorsholt:



- Først og fremmest ønsker vi at tage medansvar for en bæredygtig fremtid. Men vi oplever også, at kunderne i stigende grad efterspørger grønt materiel - og vi vil gerne hjælpe vores kunder til at få en grønnere profil.

- Der er enkelte af leverandørerne der faktisk gør det godt allerede nu, hvor vi kan få maskiner, der kan køre en arbejdsdag uden at give problemer. Fakta er blot, at udvalget er for lille endnu, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.

1.700 maskiner på el
Alligevel har GSV faktisk 1.700 maskiner på el. Mange af disse er håndmaskiner, men der er også gravemaskiner og læggemaskiner imellem.

- Vi har stor succes med en fem tons gummihjulslæsser fra Kramer. Den gør det rigtigt godt, og kører meget ude hos kunderne, siger han som et eksempel. Et andet eksempel er gravemaskiner fra Yanmar, som han også er glad for.

Læs også: På storindkøb af gravemaskiner


- Generelt har vi gravemaskiner på 1,5 tons og 2,5 tons drevet på el, som gør det fortrinligt ude hos kunderne, som er glade for dem. Men nogle af leverandørerne og producenterne er en anelse tøvende over for konceptet, og her vil vi gerne skubbe på, for det bliver altså fremtiden, siger han til Licitationen.

Dan Vorsholt brugte i 2018 20 procent af den årlige investering i materiel på eldrevne maskiner.

- I 2020 regner vi med at bruge ca. 40 millioner kroner på at købe eldrevne maskiner, så det er da ikke småpenge, vi investerer i det, men vi er nødt til det, for det er det, kunderne vil have, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Ikke nyt
GSV har længe tilbudt el- og batteri drevet materiel, men har de seneste år øget investeringerne markant for at blive grønnere. Alene det seneste år er investeringer i grønt materiel steget fra 15 pct. til 20 pct. af virksomhedens samlede indkøb.

Læs også: GSV rykker ind til kernen af udlejning


Men GSV ser gerne, at det går endnu hurtigere, og Dan Vorsholt opfordrer derfor kunderne til at følge med i de mange muligheder, der findes inden for el- og batteri drevet materiel.

- Vi står over for en stor fælles opgave sammen med vores kunder. Det er stadig lidt dyrere at leje el- og batteri drevet materiel, men den lidt højere pris udlignes stort set af, at man sparer brændstoffet. Det skal vores konference blandt andet hjælpe med at få endnu flere til at få øjnene op for, siger han.

Hjælper med grøn omstilling
Især for kunder, der ønsker en grøn omstilling, kan GSV hjælpe. I kraft af sin størrelse, investeringskraft og høje udskiftning i materiel kan GSV tilbyde hurtigere og billigere omstilling, end hvis kunderne selv skulle gøre det.

- Vores maskiners livscyklus er ganske enkelt kortere fordi udnyttelsesgraden er høj, så vi kan tilbyde det nyeste og mest miljørigtige materiel. Vi skal bare have endnu flere kunder med, hvis det virkelig skal rykke, siger Dan Vorsholt, der også efterlyser, at eksempelvis det offentlige stiller flere grønne krav i de klassiske udbud.

- Vi ser gerne, at der kommer flere krav i udbudsmaterialet, så vi kan få konkurrence på lige vilkår og for alvor sætte fart på den grønne omstilling.

Læs mere om: GSV
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.141