Skal man have succes på sociale medier, så er der flere elementer, man skal have styr på, forklarer Benjamin Rud Elbert, indehaver af Elberth Kommunikation og ekspert i digital kommunikation.
Først og fremmest skal budskabet passe til målgruppen, understreger han over for Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dernæst skal man have styr på formatet og slutteligt skal der styr på distributionen - altså hvilken platform, man skal brede budskabet ud på.
Hvis man eksempelvis vil ramme de unge, så er det vigtigt, at man vælger kanaler, hvor de er til stede. Det gælder eksempelvis Facebook og YouTube, mens LinkedIn rammer ved siden af.
- Det er ikke der, de unge er, siger Benjamin Rud Elberth.
Han uddyber, at formatet skal tilpasses målgruppen. Samt at selve udformningen skal gøres ordentligt.
- Der er en verden til forskel på, om man laver en 10 sekunders reklamefilm til TV2 eller en YouTube-video, forklarer han og fremhæver desuden, at også tonen skal passe til målgruppen.
- I dag skal der rigtig meget til, før noget går viralt, siger han
Komik er svært
Han påpeger, at komik er noget af det mest risikofyldte. Man kan nemlig ikke sætte formel på, hvad der sjovt.
- Men det er vigtigt, at man vælger en komiker, der rammer målgruppen og ikke en, man selv synes er sjov, siger Benjamin Rud Elbert.
- Man skal aldrig lave indhold, som passer til en selv. Man må aldrig kommunikere ud fra, hvad man selv synes er god kommunikation. Man skal altid have målgruppen for øje, fortsætter han og påpeger, at hvis man er i tvivl om sit indhold, er det en god idé at teste det i målgruppen.