23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stor kineser lander ordre på svensk metro

En stor millionordre på Stockholms metro er endt på kinesiske hænder.

Region Stockholm har tildelt en kontrakt til den kinesiske entreprenørvirksomhed China Railway Tunnel Group i forbindelse med en udvidelse af byens metro.

Opgaven omfatter etableringen af tre arbejdstunneller med en samlet værdi på små 200 mio. danske kr.

China Railway Tunnel Group viste sidste år interesse for at anlægge en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg ved at sende en teknisk udredning om projektet, der fortsat blot er på tegnebrættet, til den svenske kommune.

Urealistisk tilbud
Radio 24syv afslørede interessen fra Kina, der blev mødt med skepsis. Det skyldes blandt andet, at China Railway Tunnel Group er en del af China Railway Group Limited, der er ejet af den kinesiske stat.

I Sverige har det affødt kritik fra konkurrenterne, at kontrakten er gået til et kinesisk firma. Til erhvervsmediet Dagens Industri har det tjekkiskejede Subterra Sverige, der blev nummer to i konkurrencen, kaldt det vindende kinesiske tilbud for urealistisk og kritiseret, at et statsejet selskab fra Kina bliver lukket ind på det svenske tunnelmarked.

Veidekkes svenske selskab var prækvalificeret, men undlod at byde, da det kom frem, at der var konkurrence fra det kinesiske selskab.

Opfylder krav
Region Stockholm har offentliggjort en meddelelse på sin hjemmeside, hvori kritikpunkterne bliver afvist.

Ifølge regionen ligger det vindende tilbud tæt på bygherrens egen vurdering af de tre tunneller. Desuden henviser regionen til, at den kinesiske entreprenør også har budt på andre tilsvarende kontrakter på metroudvidelsen, som gik til NCC og Subterra.

Region Stockholm nævner også, at China Railway Tunnel Group levede op til alle kravene i udbuddet. I øvrigt påpeger regionen, at den ikke kan udelukke firmaer fra at byde på baggrund af nationalitet i henhold til svensk og europæisk udbudslov.

Det skulle være China Railway Tunnel Groups første ordre i Sverige. Moderkoncernen China Railway Group Limited indgik i sommer en aftale om at medfinansiere og anlægge en ny tunnel mellem Talinn og Helsinki. Koncernen er blandt de største i verden og omsatte i 2018 for 95 mia. euro.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.171