23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Metroselskab fremrykker skinneslibning efter klager

Stribevis af klager fra støjplagede københavnere får nu Metroselskabet til at fremrykke slibningen af skinnerne på Cityringen i København.

Den nye metrolinje åbnede i søndags under stor opmærksomhed, men de mange kørsler dag og nat tærer på naboerne.

"Baggrunden (for fremrykningen, red.) er, at en del naboer - primært langs den nordlige del af Cityringen - klager over støj fra metroen. Dem vil vi gerne imødekomme og forsøge at hjælpe så hurtigt som muligt", skriver Hanne Tærsbøl, afdelingschef i Metroselskabet, i et mailsvar til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Hun oplyser her, at der er tale om cirka 130 henvendelser om støj fra prøvekørsel og drift siden 1. januar 2019.

Arbejdet er tildelt
Oprindeligt skulle slibningen være foregået inden åbningen, men siden blev det rykket til årsskiftet 2019/2020.

Men nu skærer Metroselskabet altså måneder af den tidsplan.

"Skinneslibningen blev udskudt til efter åbningen, og vi planlagde at gennemføre den omkring årsskiftet. Men nu har vi rykket dette frem, så vi kan få slebet skinner i denne måned", skriver afdelingschefen.

Det er operatøren Metro Service, som også står for den daglige drift på linjerne M1 og M2, der skal stå for slibningen af M3/Cityringen, oplyser hun.

Dialog med de støjramte
Hanne Tærsbøl supplerer yderligere, at Metroselskabet er i dialog med de støjramte københavnere:

"Vi er i dialog med dem, som har klaget over støj fra metrodriften. Hvis der er nogle, der grundet særlige forhold har brug for en eller flere overnatninger på hotel frem til, at skinneslibningen er overstået, så ser vi også på den mulighed", skriver hun.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.204|instance-web04