23948sdkhjf

Se billederne: Fredet stationsbygning er klar til 45.000 daglige gæster

Efter en gennemgribende modernisering og istandsættelse står Østerports ikoniske og fredede stationsbygning nu færdig, så den i fremtiden kan håndtere langt flere kunder end hidtil. 

I dag den 19. september blev to års arbejde afsluttet med den officielle indvielse af stationen – her deltog bl.a. transportminister Benny Engelbrecht og DSB´s administrerende direktør Flemming Hansen. 

Det skriver Sweco Danmark i en pressemeddelelse. 

Selskabet har været totalrådgiver på projektet, som er gennemført i tæt samarbejde med DSB som bygherre og Aarsleff Rail som hovedentreprenør. 

Var i fuld trafikal drift under renoveringen
Østerport Station er et centralt trafikknudepunkt i København med både busser, fjerntog, S-tog og snart også metro. Når Cityringens nye metrostation ved Østerport åbner i slutningen af september, forventes det, at stationens daglige passagerantal vil stige til cirka 45.000 daglige passagerer. Med afsæt i det stigende antal passagerer gik Sweco i 2016 i gang med at gennemføre en gennemgribende modernisering og istandsættelse af stationen i samarbejde med DSB.  

- Det har været en meget spændende – og til tider også udfordrende – opgave, og vi er utrolig stolte af at have været med til at istandsætte denne ikoniske bygning, som mange københavnere kender og bruger hver dag, fortæller Steffen Moe fra Sweco, som er projektdirektør på istandsættelsen af Østerport Station. 

- Projektet har byggeteknisk været yderst krævende, idet vi har skulle gennemføre moderniseringen, mens stationen stadig har været i fuld trafikal drift. Det har stillet store krav til jernbanesikkerheden, vores timing og koordineringen mellem parterne igennem hele processen, uddyber han. 

Østerport Station er den tredje i rækken af de gamle Københavnske stationer, som Sweco gennem årene har været med til at modernisere og istandsætte. I 2008 stod Københavns Hovedbanegård færdig og i 2015 slog den nye Nørreport Station dørene op. 

Genskabte den oprindelige arkitektur

Østerport Station er en fredet bygning, som er opført tilbage i 1896-97. Da arbejdet med istandsættelsen gik i gang, ønskede Slots- og Kulturstyrelsen, at stationen i videst muligt omfang skulle tilbageføres til sit oprindelige udseende. 

Som led i istandsættelsen har arkitekter og ingeniører studeret bygningens originale tegninger, og flere steder er stationen ført tilbage til sin oprindelige form. Eksempelvis har man indvendigt genetableret de originale, dobbelthøje sidehvælv og genskabt de oprindelige rumhøjder ved at fjerne flere lag af nedhængte lofter, som gennem tiderne har tildækket de oprindelige lofter. 

Derudover har man ved hjælp af farvearkæologi identificeret de originale farvekoder på blandt andet bygningens træværk, som i dag er ført tilbage til sit oprindelige udtryk med grønne og røde grundfarver, der visse steder er suppleret med stafferinger i gule og blå nuancer. Også bygningens bindingsværksfacader og tag er renoveret, ligesom det originale terrazzogulv er genetableret. Her har man på trappetrinene integreret gul terrazzo i det lyse gulv, så svagtseende kan færdes sikkert på stationen.

 

 

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125