23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Små husbyggere jagter nicher og lokal dominans

Det store flertal af små og mellemstore husbyggere forsøger at spille på en bane, hvor branchegiganterne ikke fylder for meget

De store husbyggere løber fra de små målt på både omsætning og indtjening. Det viser en dugfrisk analyse af landets 28 største husfirmaer fra Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Tendensen bekræftes af både store og små aktører i branchen.

- Du kan godt have en lille, lokal spiller, der sælger lidt huse. Men det overordnede billede er, at de helt store spillere tager markedsandele. Det bliver stadig sværere for de mellemstore husbyggere at være med, sagde således økonomidirektør Rasmus Dahl tidligere på året til Licitationen.

Ulrik Bernt Nielsen er medejer af Bernt Nielsen, som sælger 30-35 huse om året. Med en overskudsgrad på 12 pct. er Hillerød-virksomheden blandt undtagelserne fra reglen om, at branchens små spillere har svært ved at tjene penge.

- I min verden er der på entreprisemarkedet blevet en kamp blandt de store aktører om, hvem der kan give de største rabatter og derved få ordren. Sammenholdt med stigende lønninger, materialepriser med videre gør det, at det er blevet meget svært at deltage i det marked for de mindre firmaer med lille volumen, lyder analysen fra Ulrik Bernt Nielsen.

Vil ikke slås med de store
Når Bernt Nielsen alligevel kommer ud af 2018-regnskabet med et pænt overskud, skyldes det blandt andet, at virksomheden er lykkedes med at sælge huse på egen jord.

Desuden har man haft et stærkt lokalt fokus på en by som Frederiksværk, ligesom man forsøger at være lydhøre efter den stigende efterspørgsel efter større huse med specielle løsninger.

Samme melding kommer fra den anden side af landet. Jan Jespersen er indehaver af Gamborg Byg ved Viborg. Her mærker man lige nu en stigende efterspørgsel efter specialhuse i flere plan.

- Vi forsøger at finde en niche, således vi ikke kommer til at slås alt for meget med de største aktører på markedet. Vores niche er arkitekttegnede huse og indtil videre formår vi nogenlunde at opretholde vores indtjening - men selvfølgelig ville man altid ønske en lidt bedre indtjening, lyder det med et smil fra Jan Jespersen, der kunne se resultatet før skat stige fra 6 til 10 mio. kroner i løbet af det seneste regnskabsår.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.205