23948sdkhjf

Fremtidens skole er gået i jorden med et brag

Første spadestik til Læringshus Nærheden i Høje-Taastrup Kommune blev noget udover det sædvanlige, da DTU Science med en sprængladning gik i jorden med projektet. 

Læringshus Nærheden, som ligger i det nye byområde Nærheden ved Hedehusene, bliver også noget udover det sædvanlige. Det beskrives som et eksperimenterende univers, hvor kreativitet, entreprenørskab og tværfaglige samarbejder bliver afsæt for at finde løsninger. 

Entreprenørfirmaet BAM Danmark er totalentreprenør på projektet, der har en byggesummen på 278 mio. kr. 

Et team bestående af Christensen & Co. Arkitekter, Kjaer og Richter, 1:1 Landskab og Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma vandt i januar 2018 arkitektkonkurrencen for det 15.500 kvm. store byggeri. Sammen har de formet et projekt, så arkitekturen spiller en aktiv rolle elevernes læring - bygningen er så at sige et læringsværktøj i sig selv.

Læring og bæredygtighed 
De fysiske rammer skal understøtte de pædagogiske visioner. Fx kan børnene i øjenhøjde få indblik i bygningens konstruktioner og skolens ressourceforbrug kan aflæses via måleenheder, mens synlige installationer og konstruktioner giver inspiration til eksperimenter. 

- For at skabe et godt oplevet indeklima er fx dagslys og akustik optimeret. Særligt de mange åbne rumligheder, har medført et stort arbejde med de akustiske forhold, hvilket giver de bedste forudsætninger for et godt læringsmiljø, hvor elevernes trivsel og indlæring er i centrum, siger projekteringsleder og partner hos Christensen & Co., Thomas Nørgaard, i en pressemeddelelse.

I de synlige konstruktioner har arkitekterne gjort det nemt at lave udstillinger eller ophænge små og store elementer – fx kan hængekøjer og teltdug skabe spændende og attraktive rumligheder, mens mobile hejsesystemer kan anvendes til udstillinger og opbevaring. Dermed bliver hele rummet en aktiv del af det pædagogiske rum.

Beplantning i, på og omkring bygningen er også integreret som en naturlig del af fremtidens læringsmiljø. Forståelse for og læring om biodiversitet og vegetation bliver her synlige pædagogiske pejlemærker. 

Det samme gør sig gældende i forhold til bæredygtighed, som er en integreret del af bygningen, både som energibesparende tiltag, men også i form af læringspointer. Blandt andet er der ikke varmt vand i alle vandhaner, hvilket skal præge børnenes bevidsthed og adfærd mod et mere bæredygtig forbrug.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.187