Vi vil have lys, udsigt og natur i boligen
Kigger man på salgstallene hos vinduesproducenten Outline, som producerer dør- og vinduesløsninger til forbrugere i hele landet, solgt gennem trælaster, så er der i øjeblikket en klar tendens:
Danskerne vil have større og større vinduespartier.
Sammenlignet med samme periode sidste år har Outline solgt knap 20 procent flere foldedøre og hæveskydedøre i år, og her udgør elementer med en bredde på over fem meter et stigende antal.
- Faktisk har efterspørgslen på større vinduespartier været så stor de seneste år, at vi allerede tilbage i 2016 måtte lancere foldedøren i helt op til syv meter som en fast del af sortimentet, og i år har vi gjort det samme med vores hæveskydedøre, som nu fås i op til otte meter, forklarer Outline Vinduers salgschef, Claus Petersen Koch.
Det er ikke kun i Danmark, at de brede vinduespartier vinder indpas. I eksempelvis England har samme tendens kunnet ses gennem flere år, og en undersøgelse fra AMA Research, der er en af landets førende specialister i at levere markedsundersøgelser og indsigt i den britiske bygge- og anlægsbranche, viser fortsat kraftig vækst i markedet for tofoldige døre. Faktisk anslår rapporten en vækst på syv procent om året frem til 2020.
Luksus og godt humør
- Det er også den vej, det kommer til at gå herhjemme. Typisk er eksempelvis foldedøre og hæveskydedøre en luksusvare inden for vinduesindustrien, så derfor skal det stigende salg også ses i lyset af, at den danske økonomi i øjeblikket er god med lave renter og høje opsparinger, siger Claus Petersen Koch og tilføjer:
- Men derudover er vi generelt blevet mere bevidste om, hvad dagslys kan gøre for vores humør og sundhed.
Kaptain