23948sdkhjf

Strømpillerne på Lillebæltsbroen har fået et løft

Det indre af de fire strømpiller på Lillebæltsbroen har gennemgået en femårig makeover, hvor den indvendige beton er renoveret eller udskiftet.  

Adgangsvejen for materialer og mandskab er enten sket med skib eller via det smalle fortov på broen. For at være uafhængige af vejret på Lillebælt er alt udstyr og materialer fragtet via fortov og bogstaveligt båret ned i strømpillerne via hejseværk og mindre vareelevatorer.

Lillebæltsbroen fra 1935

  • Materiale: Fag i nittet stål, piller i jernbeton beklædt med bornholmsk granit, otte buefag i beton
  • Total længde: 1.178 meter
  • Bredde: 16,5 meter
  • Højde over havet: 60 meter.
  • Fri gennemsejlingshøjde: 34 meter
  • Største spænd: 220 meter
  • Strømpiller: Fire stk.
  • Trafik: Der kører godt 76.000 tog over Lillebæltsbroen om året, heraf 65.000 passagertog, svarende til cirka 210 tog i døgnet. Der kører cirka 10.000 biler over broen i døgnet
  • Broen besøges årligt af 60.000 Bridgewalking gæster

Kilde: Banedanmark

- Det har været et omfangsrigt projekt, hvor vi først skulle kortlægge tilstanden af betonen og herefter udføre renoveringen under meget vanskelige forhold. Indtil vi foretog de første inspektioner af strømpillerne, havde der stort set ikke været mennesker inde i strømpillerne, siden broen stod færdig i 1935. Med renoveringen er strømpillernes indre nu fremtidssikret mange år frem, siger Svend Erik Gaardmand, broingeniør og Geografisk fagspecialist i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

For at finde frem til den rette måde at udføre arbejdet på, var det nødvendigt først at gennemføre et pilotprojekt for at sikre den rette strategi og metode i arbejdet.

Kompliceret arbejde
Da Statsbanerne byggede Lillebæltsbroen var det ikke hensigten, at der skulle være 
adgang til det indre af strømpillerne. Strømpillerne blev bare forladt, da byggearbejdet var overstået.

Siden har de stået delvis fyldt med vand og sand, indtil begyndelsen af 00'erne, hvor de blev tømt for at foretage den nødvendige inspektion og efterfølgende mulighed for reparation.

Læs også: Bliver til afløseren er på plads – Banedanmarks direktør stopper

Inde i strømpillerne var der ikke adgange mellem de celler, som pillen var opbygget af, og i lofterne hang der gamle forskallingskonstruktioner.

Efter en  kortlægning af betonkonstruktionens tilstand blev det besluttet at foretage betonreparation af alle fri vægge og lofter i alle fire piller. 

- Adgangsforholdene har været med til at gøre projektet særdeles kompliceret. Strømpillerne ligger midt ude i Lillebælt, der er et stærkt strømfyldt farvand med op til 30 meters vanddybde. Så det har krævet meget af vores entreprenør, Ommen & Møller, der har skullet finde mange gode løsninger på de udfordringer, der har været undervejs, siger Svend Erik Gaardmand.

Tilbage i 2014 blev der lagt 138.000 kubikmeter sten omkring strømpillerne for at sikre, at strømpillerne, der står på en bund af plastisk ler, ikke sætter sig. Siden 1935 er broen sunket med cirka 75 cm. Ifølge Banedanmark er broens konstruktion fortsat god, "og med de to renoveringsprojekter er strømpillerne klar til endnu en etape som trofast færdselsåre mellem Jylland og Fyn for tog, biler, cyklister og gående", lyder det.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ny direktør holdt kun i 11 måneder

Ejer Michael Mortensen træder selv ind som topchef i HM Entreprenør, efter Benny Kristensen har valgt at stoppe

Plus

Anlægsfirma holder overskud i nedgangsår

HM Entreprenør A/S tjener fortsat på den gode side af 20 mio. kr., selvom aktivitetsniveauet er faldet

Ny mand i front hos Velux

Plus

Store rådgivere vinder infrastruktur til 616 mio.

De rådgivende ingeniørfirmaer Rambøll, Cowi, Atkins og Niras vinder fire-årig rammeaftale om drift af vej, bane og bygninger for Sund & Bælt

NCC underskriver milliardkontrakt på supersygehus

Nyhedsbrev

34.461 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Kiwa-certifikater midlertidigt fredet

EN1090-certifikater fra Kiwa er også gyldige efter på mandag. Midlertidig ordning fundet. Tidshorisonten er ukendt

Plus

Topchef i tale
Moe-direktør efter fusion med Artelia: Vi har fået nyt jetbrændstof på tanken

Plus

Raunstrup tjener penge igen

Entreprenørkoncernen har forbedret bundlinjen med 21 mio. kroner

Stålcertificering ramt af kaos

Kunder hos certificeringsorganet Kiwa risikerer at stå med ugyldigt EN1090 certifikat den 9. december.

1

Skive-entreprenør vinder 1.5000 demensvenlige kvm

Forsvarets Ejendomsstyrelse ramt af muligt millionsvindel

Stark når nye højder - bundlinjen næsten halveret

Plus

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny direktør hos københavnsk tegnestue

Efter længere tids uenighed: Medstifter og direktør forlader trægrossist

Her er vinderen: 219.000 kvm i træ og genbrugsmaterialer

Sådan sparer entreprenør 50 ton CO2

Plus

Fremgang: Elementproducent trodser svinebønder og investeringer

Plus

Elementproducent har rundet 150 ansatte

Plus 1

Stor fransk rådgiver køber Moe

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Hver konkurs har sin egen historie

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Branchetal
Konkursrekord: Så hårdt rammes byggebranchen

Fynske Damixa-job i fare

Billigere bus og tog redder ikke klimaet

Debat
Digitalisering uden omtanke skaber ekstra bøvl og er spildt arbejde

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Damixa flytter til nyt domicil

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

På dansk skolebænk i Ho Chi Minh City

1

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Regeringen dræber iværksættertrangen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

COOL-FIT på BrauBeviale 2019

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

BS FALSE - MONTAGE på Vintervej med Bytømreren

Work smarter not harder

Sådan undgår du de hyppigste fejl med tagterrasser

Salg af industri container løsninger

Venlig Bolig Plus er indflytningsklar

Give Elementer rykker på detail og industri

Undgå statisk elektricitet med en ion luftkniv

Ståltrappe - H. Nielssons Smede og Maskinfabrik A/S

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

Lemvigh-Müller udvider lejesortiment med Schaeffler INA/FAG

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Transmitter til bl.a. Fugtmåling fra Summit

Fibox tilbyder et fuldt sortiment af services

Ny BIM konsulent hos Symetri

Ny kollektion af møbelgreb

Højskole bygget af BNS vinder arkitekturpris

DAV NORDIC lancerer helt nye støjreducerende løsninger

Kloakmessen 2020 tæt på udsolgt på udstillerside

Hvordan kan vi hacke os ind i en bedre urban fremtid?

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Næste generations modulsystem

Prysmian lagerfører populære krankabler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Send til en kollega

0.228