23948sdkhjf

Strømpillerne på Lillebæltsbroen har fået et løft

Det indre af de fire strømpiller på Lillebæltsbroen har gennemgået en femårig makeover, hvor den indvendige beton er renoveret eller udskiftet.  

Adgangsvejen for materialer og mandskab er enten sket med skib eller via det smalle fortov på broen. For at være uafhængige af vejret på Lillebælt er alt udstyr og materialer fragtet via fortov og bogstaveligt båret ned i strømpillerne via hejseværk og mindre vareelevatorer.

Lillebæltsbroen fra 1935

  • Materiale: Fag i nittet stål, piller i jernbeton beklædt med bornholmsk granit, otte buefag i beton
  • Total længde: 1.178 meter
  • Bredde: 16,5 meter
  • Højde over havet: 60 meter.
  • Fri gennemsejlingshøjde: 34 meter
  • Største spænd: 220 meter
  • Strømpiller: Fire stk.
  • Trafik: Der kører godt 76.000 tog over Lillebæltsbroen om året, heraf 65.000 passagertog, svarende til cirka 210 tog i døgnet. Der kører cirka 10.000 biler over broen i døgnet
  • Broen besøges årligt af 60.000 Bridgewalking gæster

Kilde: Banedanmark

- Det har været et omfangsrigt projekt, hvor vi først skulle kortlægge tilstanden af betonen og herefter udføre renoveringen under meget vanskelige forhold. Indtil vi foretog de første inspektioner af strømpillerne, havde der stort set ikke været mennesker inde i strømpillerne, siden broen stod færdig i 1935. Med renoveringen er strømpillernes indre nu fremtidssikret mange år frem, siger Svend Erik Gaardmand, broingeniør og Geografisk fagspecialist i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

For at finde frem til den rette måde at udføre arbejdet på, var det nødvendigt først at gennemføre et pilotprojekt for at sikre den rette strategi og metode i arbejdet.

Kompliceret arbejde
Da Statsbanerne byggede Lillebæltsbroen var det ikke hensigten, at der skulle være 
adgang til det indre af strømpillerne. Strømpillerne blev bare forladt, da byggearbejdet var overstået.

Siden har de stået delvis fyldt med vand og sand, indtil begyndelsen af 00'erne, hvor de blev tømt for at foretage den nødvendige inspektion og efterfølgende mulighed for reparation.

Læs også: Sønderjysk entreprenør vinder skolebyggeri til 130 millioner

Inde i strømpillerne var der ikke adgange mellem de celler, som pillen var opbygget af, og i lofterne hang der gamle forskallingskonstruktioner.

Efter en  kortlægning af betonkonstruktionens tilstand blev det besluttet at foretage betonreparation af alle fri vægge og lofter i alle fire piller. 

- Adgangsforholdene har været med til at gøre projektet særdeles kompliceret. Strømpillerne ligger midt ude i Lillebælt, der er et stærkt strømfyldt farvand med op til 30 meters vanddybde. Så det har krævet meget af vores entreprenør, Ommen & Møller, der har skullet finde mange gode løsninger på de udfordringer, der har været undervejs, siger Svend Erik Gaardmand.

Tilbage i 2014 blev der lagt 138.000 kubikmeter sten omkring strømpillerne for at sikre, at strømpillerne, der står på en bund af plastisk ler, ikke sætter sig. Siden 1935 er broen sunket med cirka 75 cm. Ifølge Banedanmark er broens konstruktion fortsat god, "og med de to renoveringsprojekter er strømpillerne klar til endnu en etape som trofast færdselsåre mellem Jylland og Fyn for tog, biler, cyklister og gående", lyder det.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Munck Gruppen vinder milliardudbud på Grønland

Beslutningen om det sidste af tre lufthavnsprojekter lader dog vente på sig

Plus

Bedste regnskab nogensinde: Bæredygtighed booster Svenstrup-virksomheds økonomi

Virksomheden arbejder nu frem mod nye markeder

Rambøll hovedrådgiver på 2,3 milliarders letbaneprojekt

Plus

Tilladelse sat i stå: Derfor er kommunen utilfreds med nyt storbyggeri

Plus

Bombe: Nordjysk selskab smider topchef på porten efter kun ni måneder

Nyhedsbrev

34.248 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

ABC Pavilloner vinder Femern-kontrakt

DSB vælger rådgiver til tre byggeopgaver

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Sikkerhedstest af ny metro presser tidsplan for åbning

Forsvaret trækker indsigelse tilbage: 418 studieboliger på vej

1

Malerfirma klar til kæmpeprojekt på Øresundsbroen

Nu er datoen endelig sat: Amager Bakke åbner i efteråret

Ørestad får et kulturhus

Ny alliance vil fremtidssikre murerfaget

Rådgivende ingeniører har rekordindtjening for femte år i træk

Finansiering på plads til stort feriecenter på Als

CRH Denmark køber familievirksomhed

Skala Arkitekter tegner cirkulært boligbyggeri i Middelfart

Omsætningen i byggeriet er kommet godt fra start i 2019

Nordisk modulgigant går på børsen

Eurodan-Huse runder milliarden

Plus

Knust direktør serverede morgenmad for fyrede: - Vi gav mange krammere og græd

Direktør Henrik Staun er dybt berørt af, at hans firma Lund & Staun i Aalborg er gået konkurs. Fire store projekter kostede virksomheden livet

Arkitekt fundet til 156 fynske boliger

HSHansen udvider igen

Dansk Byggeri rystet over ny ministers udmelding

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Minister til virksomheder: Tag lærlinge før I råber på mere arbejdskraft

Ugens konkurser - uge 27

Plus

Nye byggeopgaver på vej

NCC er halvvejs med renovering af Lyngbyvejen

Minister genindfører løb på Storebæltsbroen

Plus

– Der må ikke springe en bombe i organisationen

Plus

Entreprenører roser bedre affalds-åbningstider

Gentofte vil kun hyre byggefirmaer med lærlinge

Nyt om navne

Byggefirma tiltalt for at tjente på ulovlige ukrainske arbejdere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

40 fods støjdæmpet container med opsamlingskar

VVS-grossist investerer i fremtidig arbejdskraft

Grindex løsninger til industrien

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Ny stor plads i København

Riwal ekspanderer i Europa

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Grønland satser stort på nye lufthavne

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Bekymret for vandkvaliteten? Udskift bekymringen med en kølig, ren og smagfuld tillid

Dekorationssten.

KTR BoWex Buetandskobling

Fremtidens Fundament og DJ Boringer opfører træhus

Kan man lege sig klogere på BIM?

Best Practice: Levering af cement

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Adapteo blev børsnoteret

Udendørs elevator nedtagning & nyopsætning på 1 dag!

Prøv Daarbak's sommerspin!

Ledelsesændring i GROHE AG

Send til en kollega

0.183