23948sdkhjf

Aalborg tester lynhurtige opladere til elbusser

| Af Søren Dietrichsen | Tip redaktionen om en historie

Busleverandøren Chariot Motors har valgt Intego til tekniske servicepartner på etableringen af to el-ladestationer

Det bliver Intego som sætter strøm til Aalborgs nye el-bus, der er stillet til rådighed for Aalborg Kommune de næste seks måneder af busleverandør Chariot Motors og Aowei Technology. 

Som tekniske servicepartner skal Intego opsætte to ladestationer, hvoraf den første ved Aalborg Lufthavn netop er taget i brug. Den anden ladestation etableres  ved Aalborg Universitet.

Aalbort kommune har besluttet, at alle nye busser fra 2020 skal være CO2-neutrale, og i den forbindelse tester man lige nu en helt ny og moderne el-bus på en strækning mellem Aalborg Lufthavn og Aalborg Universitet.

Hurtig opladning

Der er tale om Danmarks første el-bus, som lagrer energien i en såkaldt superkondensator, hvilket betyder, at bussen kan lade meget hurtigere og mange flere gange sammenlignet med eksempelvis et lithiumbatteri.

Selve bussen er produceret af kinesiske Higer og bliver leveret af det bulgarske firma Chariot Motors, mens superkondensatoren er udviklet af den kinesiske producent Aowei Technology.

- En af de store fordele ved at benytte en superkondensator er, at vi kan holde bussen kørende hele døgnet, så længe vi har infrastrukturen i form af ladestationer på plads. Det kan vi, fordi teknologien er væsentligt hurtigere til at oplade, end det er tilfældet med almindelige batterier. Det tager faktisk kun seks minutter at oplade fra 0 til 100 procent, og i drift vil der nærmere være tale om en opladning fra 50 til 100 procent, hvilket giver en opladetid på små tre minutter, udtaler landechef for Aowei, Thorsten Budde Haensel.

Har opstillet 2.500 ladestandere

Bussen skal holdes kørende af to moderne ladestationer, hver med en installeret effekt på 500 kilowatt, der placeres i hver ende af ruten, og Chariot Motors har valgt den tekniske servicepartner Intego som hovedentreprenør på begge ladestationer.

Intego har siden 2012 installeret, testet og idriftsat flere end 2.500 ladestandere til el-biler i samarbejde med eksempelvis Tesla, E.ON og Ionity.

- Oven på bussen er der monteret en såkaldt pantograf, ligesom man kender det fra eksempelvis nogle af de tidligere S-tog. Konkret etablerer vi ladepyloner, der forbindes af to parallelle kobberskinner, som hænger cirka seks meter over kørebanen. Bussen oplades så ved, at pantografen hæver sig, så den kommer i kontakt med kobberskinnerne, udtaler projektleder i Intego, Michael Poulsen.

Etableringen af ladestationerne tager cirka et par uger ved hver lokation. Intego er ansvarlig for håndteringen af alle de nødvendige tilladelser i forbindelse med etableringsarbejdet.

Ladestationen ved Aalborg Universitet ventes at være klar til ibrugtagelse omkring august

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Rambøll hovedrådgiver på 2,3 milliarders letbaneprojekt

Plus

Tilladelse sat i stå: Derfor er kommunen utilfreds med nyt storbyggeri

Plus

Bombe: Nordjysk selskab smider topchef på porten efter kun ni måneder

ABC Pavilloner vinder Femern-kontrakt

DSB vælger rådgiver til tre byggeopgaver

Nyhedsbrev

34.246 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Sikkerhedstest af ny metro presser tidsplan for åbning

1

Malerfirma klar til kæmpeprojekt på Øresundsbroen

Forsvaret trækker indsigelse tilbage: 418 studieboliger på vej

Nu er datoen endelig sat: Amager Bakke åbner i efteråret

Ørestad får et kulturhus

Ny alliance vil fremtidssikre murerfaget

Rådgivende ingeniører har rekordindtjening for femte år i træk

Finansiering på plads til stort feriecenter på Als

CRH Denmark køber familievirksomhed

Skala Arkitekter tegner cirkulært boligbyggeri i Middelfart

Omsætningen i byggeriet er kommet godt fra start i 2019

Nordisk modulgigant går på børsen

Eurodan-Huse runder milliarden

Plus

Knust direktør serverede morgenmad for fyrede: - Vi gav mange krammere og græd

Direktør Henrik Staun er dybt berørt af, at hans firma Lund & Staun i Aalborg er gået konkurs. Fire store projekter kostede virksomheden livet

Arkitekt fundet til 156 fynske boliger

HSHansen udvider igen

Lund & Staun er konkurs

De skal tegne besøgscenter på Stevns Klint

Dansk Byggeri rystet over ny ministers udmelding

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Minister til virksomheder: Tag lærlinge før I råber på mere arbejdskraft

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Ugens konkurser - uge 27

NCC er halvvejs med renovering af Lyngbyvejen

Minister genindfører løb på Storebæltsbroen

Plus

– Der må ikke springe en bombe i organisationen

Plus

Entreprenører roser bedre affalds-åbningstider

Gentofte vil kun hyre byggefirmaer med lærlinge

Nyt om navne

Byggefirma tiltalt for at tjente på ulovlige ukrainske arbejdere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny stor plads i København

Riwal ekspanderer i Europa

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Grønland satser stort på nye lufthavne

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Bekymret for vandkvaliteten? Udskift bekymringen med en kølig, ren og smagfuld tillid

Dekorationssten.

KTR BoWex Buetandskobling

Fremtidens Fundament og DJ Boringer opfører træhus

Kan man lege sig klogere på BIM?

Best Practice: Levering af cement

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Adapteo blev børsnoteret

Udendørs elevator nedtagning & nyopsætning på 1 dag!

Prøv Daarbak's sommerspin!

Ledelsesændring i GROHE AG

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

Nyt design af vores hjemmeside

Mangler du inspiration til din nye indkørsel eller din nye terrasse?

Send til en kollega

0.191