23948sdkhjf

CG Jensen bygger det officielle startskud til Hovedstadens Letbane

De forberedende arbejder kan så småt mærkes flere steder langs Hovedstadens letbanestrækning, og onsdag den 19. juni lød det officielle startskud til byggeriet af Hovedstadens Letbane så i Glostrup. 

Spaderne gik i jorden til letbanens nye kontrol- og vedligeholdelsescenter, som ligger cirka midt på letbanestrækningen. 

Det er entreprenøren CG Jensen, som står for byggeriet, som snart vil rejse sig på grunden i Glostrup. Derudover arbejder også Aarsleff, M. J. Eriksson, Siemens Mobility og Aarsleff Rail samt Metro Service på projektet. 

- Efter mange års arbejde på tværs af kommuner og regionen går vi nu endelig ind i en fase, hvor arbejdet med den kommende letbane bliver mere synligt, sagde Trine Græse (S), der er formand for letbanens Borgmesterforum og borgmester i Gladsaxe Kommune. 

Fakta: Kontrol- og vedligeholdelsescenter, Hovedstadens Letbane

Bygherre: Metroselskabet / Hovedstadens Letbanen

Totalentreprenør: CG Jensen

Arkitekt: BBP Arkitekter

Ingeniør: Oluf Jørgensen

Landskab 1:1 Landskab

Hun satte sammen med borgmestrene fra Vallensbæk, Albertslund, Glostrup, Rødovre og Herlev samt regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen satte spaderne i jorden til kontrol- og vedligeholdelsescentret. 

Togene overnatter i Glostrup
På det kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter skal letbanetogene fremover vaskes, vedligeholdes og ”overnatte”. 

Bygningen består af en administrationsbygning og en værkstedsbygning for drift og vedligehold af den kommende Hovedstadens Letbane. 

Administrationsbygningen ligger på et terrænspring med hovedindgang fra forpladsen mod syd i niveau 1, hvor også kantinen har udgang til udeophold. På øverste etage ligger kontor og møderum. 

Værkstedsbygningen ligger bagved med adgang fra baneterænen i niveau 0. Bag bygningen ligger vaskehal og rangerterræn.   

Letbanearbejdet er allerede i gang
På store dele af letbanestrækningen er arbejdet med at omlægge rør og ledninger samt at gøre plads til letbanen allerede i gang. 

Der er eksempelvis bygget en ny fodgængertunnel under S-togssporene ved Buddinge Station, og i Brøndby har man placeret en ny sti-bro over den kommende København-Ringsted-bane, så cyklister og gående i fremtiden kan krydse jernbanen, når letbanen og biltrafikken overtager den nuværende bro.

Hovedstadens Letbane kører ud på sin første tur i 2025.

Fakta: Hovedstadens Letbane

  • Hovedstadens Letbane skal gå mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby, en strækning på 28 kilometer med 29 stationer undervejs.
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 mio. passagerer om året.
  • Letbanen skal anlægges af de danske entreprenører Aarsleff, CG Jensen og M.J. Eriksson. Transportsystemet (tog og jernbaneinfrastruktur) leveres af Siemens Mobility og Aarsleff Rail, og drift og vedligehold skal varetages af Metro Service.
  • Ejerkredsen bag Hovedstadens Letbane er Region Hovedstaden, Ishøj Kommune, Vallensbæk Kommune, Brøndby Kommune, Glostrup Kommune, Albertslund Kommune, Rødovre Kommune, Herlev Kommune, Gladsaxe Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune, Hvidovre Kommune og Høje-Taastrup Kommune.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157