23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gigantisk trafikopgave udfordrer København

Planlæggerne kommer på overarbejde, hvis ny bypark ved Tivoli skal blive til virkelighed. Trafikforsker påpeger, at hovedstaden ikke nødvendigvis får løst sine trafikale problemer

Hvis det står til Tivoli, skal der være meget mere natur at kigge på - ikke bare i den gamle have, men også udenfor.

En spektakulær idé om en bypark på det område, der i dag er Vesterbrogade mellem H. C. Andersens Boulevard og Bernstorffsgade, vil efter planen give plads til grønt foran Tivolis hovedindgang.

Tivoli-direktør Lars Liebst står i spidsen for den fortsatte idéudvikling, som ifølge ham gerne bør lede til et succesfuldt partnerskab mellem Tivoli, Københavns Kommune, naboerne og andre private aktører, "både med hensyn til udformning, drift og finansiering", som han siger i en pressemeddelelse.

- Vi synes, at en bypark passer som fod i hose til de visioner, København har med flere grønne opholdsrum. Og den kan give mere cykelparkering på de travle aftener, siger Tivoli-direktøren.

Et tæt parløb
Lektor og trafikforsker Harry Lahrmann, der er civilingeniør ved Aalborg Universitets institut for Byggeri og Anlæg, vil ikke spå om de trafikmæssige følger af de nye planer, men at samarbejdet mellem den private developer og kommunen bliver tæt, er han ikke i tvivl om.

- Det er en tydelig tendens, at private developere og kommuner igennem de seneste 10-20 år arbejder langt tættere sammen om nye byrum og trafikplanlægning, end det oprindeligt var tænkt med planlovgivningen i 1960 og 70’erne, siger Harry Lahrmann, der også er tilknyttet universitets sektion for veje og trafik.

- I dag er kommunerne langt mere passive end tidligere. Og deres værktøjer i forhold til byplanlægning, trafik og parkering er skrumpet ind, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Om den trafikopgave, der i givet fald venter, siger han.

- Der er mange eksempler på, at man har lukket store veje for privatbiler, i både Odense, Aarhus, Aalborg, og for eksempel også på Nørrebrogade i Købehavn. Men i de store byer har det vist sig svært at holde styr på trafikken, og i Odense flyttede man til dels problemet lidt østpå, da man lukkede Thomas B. Thriges Vej, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Harry Lahrmann vil ikke tage stilling til det konkrete Tivoli-projekt, men påpeger en tendens til, at processen omkring forandringer i byrum er blevet mere uigennemskuelige for borgerne.

- Gennem de seneste 10-20 år har der været meget bundlinjetænkning. Det er set før, at developere, byplanlæggere og politikere når så langt i processen, at når tingene kommer i borgerhøring, så har politikerne allerede købt projektet, siger han.

Derfor advarer han mod det, han kalder "Aalborg-tilstande", nemlig at beslutningstagerne bliver for få:

- I Aalborg er det tre mennesker; en developer, en borgmester, der vil have vækst, og en stadsarkitekt, der elsker tæthed i byggeriet. Det kan blive lidt problematisk, siger Harry Lahrmann.

Siger aldrig nej til flere træer
Ifølge Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning "er projektet endnu ikke flyttet ind hos os".

Det betyder, at Tivoli nu har bolden og at haven, sammen med rådgiverne, vil stå for de indledende forundersøgelser og diverse inddragelsesprocesser.

Dernæst er det op til kommunen at godkende projektet. Men her er vi ikke endnu.

Ifølge Ritzau er overborgmester Frank Jensen (S) dog umiddelbart begejstret:

- Jeg siger aldrig nej til flere træer i byen, siger han lidt uforpligtende i en pressemeddelelse, og tilføjer, at første skridt er at se nærmere på trafikken og få lavet en samlet plan for hele området, "så vi sikrer os, at man stadig kan komme frem og tilbage gennem byen, og der ikke opstår yderligere trængsel i området", siger han ifølge Ritzau.

Veksler bilrum til bypark
Det lykkedes ikke før deadline at få en kommentar fra stedfortrædende teknik- og miljøborgmester i København, Karina Vestergård Madsen (EL). Men i den pressemeddelelse, Tivoli sendte ud i forbindelse med planerne, siger hun:

- Jeg ser meget gerne, at vi veksler et bilrum til en ny bypark med plads til træer, buske og blomster samt gode opholdsmuligheder for københavnerne. Før vi går videre med planerne skal der selvfølgelig være en god dialog med lokaludvalget og københavnerne, ligesom vi skal have set på, hvordan vi kan afvikle trafikken fremover.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|