REGION HOVEDSTADEN
FREDERIKSBERG
Motions- og aktivitetsrute
Kultur- og Fritidsudvalget i Frederiksberg Kommune har godkendt et idéoplæg til en motions- og aktivitetsrute ved Jens Jessens Vej kaldet Generationernes Bånd.
I forlængelse af projekteringen af stiforbindelsen foran det nye Ingeborggården og nye klubhus til Frederiksberg Boldklub har forvaltningen sammen med Rubow Arkitekter og med inddragelse af en række lokale aktører udarbejdet et ideoplæg for forbindelsen rundt om hele området ved Jens Jessens Vej.
Generationernes Bånd skal ifølge planerne strække sig over 1,6 km og indbyde til træning, motion, bevægelse og socialt ophold.
Første del af projektet er en opgradering af "Kærlighedsstien". Kultur- og Fritidsudvalget har besluttet, at Rubow Arkitekter anvendes som eksterne rådgivere på projektet inden for en ramme på 300.000 kr. svarende til 10 pct. af det foreløbige estimat for udførelse af Kærlighedsstien.
Der sigtes efter at have projektforslag og udbudsmateriale klar til politisk godkendelse sidst på året.
Udgiften til selve anlægget af Generationernes Bånd på Kærlighedsstien (etape 1) og Boldstien (etape 2) er skønsmæssigt estimeret til i alt 3,5 mio. kr. inklusive rådgivning.
HILLERØD
Sti
Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget i Hillerød Kommune har godkendt et projektforslag for etablering af en sti bag badmintonhallen og foran svømmehallen.
Byrådet godkendte allerede i januar proces og tidsplan for etablering af cykelstien.
Ifølge projektforslaget etableres der en tre meter bred asfalteret sti fra Amtmandsvej bag om badmintonhallen og mellem badmintonhallen og indgangen til svømmehallen skal cyklisterne benytte de eksisterende belægninger langs Sundhedscentrets bagside. Fra svømmehallens indgang forbedres den eksisterende fællessti langs svømmehallen frem til broen over Pøleå i mindre omfang.
Udbud og licitation foregår i løbet af sommeren.
HILLERØD
Svingbaner
I forbindelse med lokalplan 396 fremgår det, at der ved etablering af multihal, skal ske en ombygning af Milnersvej i Hillerød. Ombygningen foretages af FrederiksborgCentret.
Der skal etableres højresvingsbaner ved indkørsler, midterrabat til venstresvingende, og én af adgangsvejene til parkeringsområderne skal lukkes. Derudover skal skillerabat mellem vej og fællessti fjernes.
Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget i Hillerød Kommune principgodkendte forleden helhedsplanen fra bygherres rådgiver.
REGION MIDTJYLLAND
HOLSTEBRO
Anlægsarbejder
Med baggrund i Helhedsplan og udbud af byggegrunde, blev der i 2017 afholdt en arkitektkonkurrence om udformningen af alle offentlige byrum på Slagteriet.
Konkurrencen blev vundet af Bogl Landskabsarkitekter + team. Vinderprojektet er efterfølgende bearbejdet og der er udarbejdet et projektforslag for Etape I samt et økonomisk prisoverslag.
Etape I omfatter arealerne mellem de bevarede slagteribygninger og Ved Banen og er således en del af det centrale aktivitetscenter omkring de genanvendte slagteribygninger. Etape I indeholder blandt andet cirka 200 meter af den gennemgående sti, der senere skal forløbe fra VIA i nord til Ved Banen mod syd og et aktivitetsareal i tilknytning til slagteribygningerne. Parkarealer etableres langs Hjalmar Sørensens Vej, og der etableres et parkeringsareal med indkørsel fra Struervej.
Anlægsarbejderne forventes påbegyndt oktober 2019 og parallelt hermed forsættes projektudvikling af de kommende etaper, som blandt andet indeholder yderligere byrum til aktiviteter omkring slagteribygningerne, bypark og bygader til kommende karréer.
Anlægsudgiften udgør overslagsmæssigt 11.000.000 kr., og forvaltningen anbefaler, at byrådet anlægsbevilger dette beløb. I første omgang behandles sagen i Teknisk Udvalg 18. juni.
HORSENS
Udbygning af Ringvej Syd
Trafikafdelingen i Horsens Kommune har nu udarbejdet et skitseprojekt for anlæggelsen af de sidste to etaper af Ringvej Syd, og skitseprojektet skal behandles politisk i dag. Det skriver Horsens Kommune i et nyhedsbrev.
Formålet med ringvejen er at lede tung trafik til havnen uden om Horsens midtby. En videreførelse af vejen vil samtidig fjerne trafik fra boligområderne i sydbyen og sikre en bedre afvikling af trafikken.
Der er udover trafikafvikling også tænkt på klimasikring, og derfor lægger skitseprojektet op til, at vejen krydser Horsens Fjord på dæmninger, som kan fungere som kan fungere som værn imod forhøjet vandstand i fjorden.
Fra Bjerrevej og forbi boligområderne Tyrstedhøj, Hyrdetasken og Skovbrynet er anbefalingen, at vejen sænkes fire-seks meter under terræn for at mindske støjen.
Ringvejen føres under Bollervej, og der etableres et hanke-anlæg som tilslutning til Bollervej.
Nye anlægsopgaver på vej
Læs i dag om kommende anlægsprojekter på Frederiksberg, i Hillerød samt i Holstebro og Horsens