23948sdkhjf

LICITATIONEN MENER: Sig farvel til den stærke leder

Næsten alle virksomheder jagter "de unge" i en tid, hvor ungdom nærmest blåstempler det forretningsmæssige eksistensgrundlag, hvad enten den kommer i form af kunde eller ansat.

Men måske har det massive ungdomsfokus alligevel haft en blind vinkel. I hvert fald kunne Danmarks Statistik for nyligt præsentere tal, der viste, at mens antallet af ledere i Danmark i alt er steget fra 2008 til 2017, er antallet af unge ledere mellem 20 og 34 år i samme periode faldet.



Det er en alarmerende udvikling, som bør få ansvarlige virksomhedsledere til at spørge sig selv, om deres organisation overhovedet er gearet til unge ledere.

Deloitte laver hvert år en stor undersøgelse af den såkaldte Millennial-generation. Her svarede de danske deltagere for nyligt, at det at gøre en forskel i samfundet er deres vigtigste ambition tæt efterfulgt af at få børn. Først på femtepladsen lå ønsket om en høj løn.

De unge mennesker ønsker med andre ord en dybere mening med arbejdslivet end topstyring med bundlinjefokus til glæde for ansigtsløse aktionærers udbytte. Og hvis de bliver tvunget til at vælge, taber tanken om at møde først og gå sidst i løbet af en 80 timers arbejdsuge til et balanceret liv med tid til familie og børn.

Send derfor tanken om en alvidende og enerådig arbejdshest af en direktør på pension. Og skab plads til en ny generation af samarbejdende chefer, hvis nutidens talenter skal stå i spidsen for din virksomhed i fremtiden.

Artiklen er en del af temaet Licitationen Mener.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.109