23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bauhaus vil bygge flere varehuse

Varehus nummer 18 er undervejs i Gladsaxe, og den ekspanderende byggekæde ser flere muligheder i Danmark

Bauhaus i Danmark har påbegyndt et 12.500 kvadratmeter byggeri af et nyt byggevarehus i Gladsaxe og der er mere undervejs.

- Vi har et par varehuse mere i støbeskeen. De næste fem år kommer vi til at åbne yderligere to til tre varehuse, og på længere sigt er der plads til i alt 25 Bauhaus varehuse i Danmark, siger adm. direktør Mads Bilenberg Jørgensen fra Bauhaus Danmark til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Varehuset i Gladsaxe bliver nummer 18 i Danmark, så der er plads til yderligere syv Bauhaus varehuse.

Øger omsætningen
Mads Bilenberg Jørgensen fortæller, at man kigger efter flere gode steder i Danmark. Det er eksempelvis i Horsens, Silkeborg og området omkring København.

Bauhaus Danmark har netop fremlagt regnskab for 2018, hvor omsætningen lander på 2.339,5 mio. kr. mod 2.189,6 mio. kr. i 2017. Det svarer til en stigning på syv procent.

Årets resultat bliver marginalt forbedret fra 56,2 mio. kr. til 56,6 mio. kr. i perioden.

- Vi er tilfredse med årets resultat set i forhold til foregående års resultater og det konkurrenceprægede marked vi befinder os i, siger Mads Bilenberg Jørgensen.

Omsætningen løftes af, at det nye varehus i Valby tæller fuldt med i 2018-regnskabet.

Resultatet påvirkes negativt med cirka 17 mio. kr. i forbindelse med engangsomkostninger til lukning af varehus i Kolding og åbning af et nyt i samme by.

Mere erhverv
Bauhaus-direktøren fortæller, at 20 procent af salget går til erhverv, mens private står for 80 procent af omsætningen.

Erhvervssalget går eksempelvis til virksomheder, skoler og offentlige institutioner, der har behov for byggevarer i den daglige drift.

- Vi ser det største potentiale i erhvervsmarkedet og det er noget vi vil forfølge, siger Mads Bilenberg Jørgensen.

I 2019 forventer Bauhaus en stigende omsætning som konsekvens af åbningen af varehuset i Kolding. Årets resultat forventes at være på niveau med 2018.

Mads Bilenberg Jørgensen beretter om et meget konkurrencepræget marked. Dels er der mange direkte konkurrenter indenfor byggematerialer, men der kommer også flere og flere specialshops på nettet som handler med mange af de samme varer som Bauhaus.

Mere rådgivning og service
Direktøren vil bruge en del kræfter på at fremtidssikre kæden ved at blive endnu bedre til rådgivning og service.

- For mange private kunder betyder pris meget, men det som betyder næstmest er, at du kan være tryg ved din handel, så du ikke kommer hjem med noget forkert. Det til trods for, at du kan læse dig til alt på nettet, siger han.

Det digitale salg hos Bauhaus stiger cirka 30 procent om året, oplyser Mads Bilenberg Jørgensen. Væksten i kroner og øre er dog mindre end den fysiske handel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.159