Proppen på den fynske motorvej fjernes

Entreprenørfirmaet M. J. Eriksson har travlt på den fynske motorvej, hvor han har til opgave at udvide 12 kilometer motorvej med to spor, således at der bliver tre spor i hver retning.
Det sker ved at samle rabatten i midten og at udvide i siderne.En af de store udfordringer er den voldsomme trafik:
- Der er udfordringer med trafikken, i sær om morgenen og ved fyraften, men det vidste vi jo inden vi gik ind til opgaven, siger Johnny Østergaard, der er regionschef for Fyn for M.J. Eriksson, der har opgaven i storentreprise til en samlet entreprisesum på 320 mio. kroner for de 12 kilometer vejudvidelse.
Opgaven er ikke kun kompliceret af trafikmylderet. Det handler også om at underføringer og broer jo ikke længere passer til den bredere vej.
En ny bro over motorvejen
- Vi skal forlænge tre eksisterende underføringer, og så skal vi fjerne en gammel bro og bygge en ny, fortæller regionschefen.
Samtidig er der en række kloakarbejder, da opgaven indeholder jordarbejder, afvanding samt belægninger.
Strækningen går fra lige omkring afkørslen til Blommenslyst ved Odense og så 12 kilometer vestover til Årup, og arbejdet skal være færdigt ved udgangen af 2020.
- I øjeblikket er vi ca. 35 mand på opgaven, men når vi får flest muligt på arbejdet, vil der nok være mindst dobbelt så mange, fortæller Johnny Østergaard til Licitationen.
Trafikmængden giver lidt problemer, når maskinerne skal ind og ud af arbejdsområderne.
Men her prøver man at ramme udenom myldretiderne, så presset ikke bliver større end højst nødvendigt.
Skal ud og ind
- Men vi skal jo ud og ind med materialer, maskiner og mandskab, så der er sådan set ingen vej udenom, siger regionschefen.
En række underentreprenører er hyret ind til at hjælpe med at løse opgaven.
Det gælder beton, det gælder asfalt og det gælder til en vis grad også de maskiner, som firmaet ikke selv råder over.