En større omlægning af distributionen samt et forstærket fokus på salg til lokale håndværkere har været en succes for byggekæden Optimera.
- De seneste to kvartaler er antallet af mindre og lokale håndværker-kunder steget, og salget er øget mærkbart og mere end branchen generelt, siger Peter Møller, der er adm. direktør i Optimera-ejeren Saint-Gobain Distribution Danmark.
I foråret 2018 præsenterede Optimera en ny strategi, hvor store dele af distribution og lagre skulle adskilles fra søster-selskabet VVS-grossisten Brødrene Dahl.
Kommerciel direktør Thomas Juul blev sat i spidsen for operationen, der inkluderede oprettelsen af seks nye distributionscentre. Den strategi er nu implementeret.
- Vi har udskilt lagre og distribution af de tunge byggevarer til seks nye distributionscentre. De betjener lokale kunder og vores 17 butikker i Danmark. Vi startede i maj og idriftsatte det sidste center i november, siger kommerciel direktør Thomas Juul fra Optimera.
Ingen synergier
Optimera tæller 17 byggecentre i Danmark og de seks distributionscentre er placeret geografisk i Aalborg, Aarhus, Grindsted, Odense, Ringsted og Karlslunde.
Ny strategi en succes for Optimera
Byggevarekæden Optimera har brugt de seneste 12 måneder på at implementere ny strategi, hvor blandt andet distributionen er blevet ændret