23948sdkhjf

El giver højere fart og mindre støj

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kørestrømsanlægget mellem Køge Nord og Næstved er klar, og fordelene er mange, oplyser Banedanmark

Elektrificeringen af jernbanen mellem Køge Nord og Næstved kører på skinner.

I slutningen af marts afsluttede testtoget sine kørsler på strækningen, og alt fungerede, som det skulle, og dermed er anlægget klar til drift.



Næste etape bliver så elektrificeringen af selve Næstved Station, som begynder senere på året.

Fire års arbejde
Arbejdet med at elektrificere den 45 kilometer lange strækning har været i gang siden 2015. Først blev bevoksningen fjernet og banen blev ombygget, så togene kan køre 160 km/t. Samtidig udskiftede vi de gamle broer med nye og højere broer, før selve elektrificeringen begyndte.

I maj 2018 begyndte arbejdet med at rejse kørestrømsmaster, siden blev der trukket køretråd, og i slutningen af marts blev det færdige anlæg testet med kørsel om natten.

- Vi ved godt, at vi periodisk har trukket på tålmodigheden hos både naboerne og passagererne, og det takker vi for. Nu har vi løst en stor del af opgaven, og vi glæder os til at fortsætte på Næstved Station. Når den er elektrificeret, og når det nye signalsystem er installeret, vil vi så kunne høste fordelene i form af kortere rejsetid, siger Klaus Bergman, projektdirektør i Banedanmarks elektrificeringsprogram, i en pressemeddelelse.

Højere hastigheder
Banedanmark er i disse år i gang med at elektrificere en række strækninger på den danske jernbane. Første strækning var mellem Esbjerg og Lunderskov, herefter fulgte Den nye bane København-Ringsted og Køge Nord-Næstved er dermed den tredje.

På Sjælland skal Banedanmark i de kommende år elektrificere strækningen fra Ringsted til Rødby Færge og Nordvestbanen fra Roskilde til Kalundborg

Elektrificeringen af jernbanen skaber på sigt rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift samtidig med, at det gavner miljøet.

El-tog giver mulighed for højere tempo og kortere rejsetider, blandt andet fordi el-tog accelererer hurtigere. Togene støjer også mindre end dieseltog, og omkostningerne til drift og vedligehold er lavere.
Kaptain

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nordjysk sportsmekka bliver endnu større

Lokal entreprenør afløser arkæologer ved Nyborg Slot

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Kommuner sender flere opgaver på private hænder

Flere opgaver med at vedligeholde grønne arealer og veje bliver udliciteret

Plus

Teknikudbud på Femern til milliarder kan blive annulleret

Udbuddet af to kontrakter til næsten seks mia. kr. kan blive annulleret og genudsendt næste år

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Plus

Udvikling af ny bydel mangler fortsat en afklaring

Plus

Grøn anlægsentreprenør: Terrorsikring af Amalienborg Slotsplads er en prestigefuld opgave

Det er Vallensbæk-virksomheden Scheller Hougaard & Petersen A/S, der skal stå i spidsen for den såkaldte perimetersikring af Amalienborg Slotsplads. Et arbejde, der løber frem mod årsskiftet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Middelfart Kommune overtager havn

Brobyggeri får sit eget besøgscenter

Vejdirektoratet åbner et besøgscenter, der fortæller om opførelsen af den nye Storstrømsbro

Affaldsbeton bliver til ny asfalt

Næste skridt mod renovering af 96 lejligheder i Lemvig

Plus

24 teams har budt ind på midtjysk skolebyggeri.

1

Amalienborg Slot skal sikres mod terror

Plus

Betonfabrik: - Opturen er der ikke rigtigt længere

Det første af sin slags: Bofællesskabet vendes på hovedet i Ringkøbing

Plus

Portræt
Står i spidsen for byggeri af ny ø: - Det er en enhver ingeniørs drøm

Trine Skou Tindborg har ansvaret for opførelsen af Kronløbsøen i Nordhavn

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Specialpris til Langelands ildsjæle

Plus

Hengemt industriperle får nyt hotel-liv

Der har været stor vilje til at bevare den rå stemning i nedslidt transformatorstation

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

HedeDanmark fortsætter med at udvide

Senest var det i Aarhus og nu udvider den grønne gigant også med en fast anlægsafdeling i Odense

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Sønderborg: Derfor har vi sat grænsen op

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED LUREM spånsug fra Thrane Maskiner ApS

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Besøg Nomo Transmissioner på HI messen

Mød G. A. Hansen på HI messen stand K8240.02

Skandinaviens bedste løsninger til industrien kan opleves på hi-messen

Lær Fibox A/S lidt bedre at kende i denne profil video (eller besøg os på HI messen stand G5774)

EC Bluefin - nyeste teknologi til ventilationsaggregater

Hvad synes du om vores hovedkatalog?

3 dage med vidensdeling, netværk og inspiration

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

GROHEs armaturer i designserien Atrio – et ikon for elegance og præcision

Hvordan undgår du strømafbrydelse

Løftegrej til gi' væk priser

Ara-el anbefaler Spex enpolet power connector

Vil slå Østeuropa på prisen og lader robotterne gå forrest

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Tagpapproducent lancerer ny byggefaglig TV-kanal

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

Fremtiden er lavet af træ

Nyansættelse og opstart af nyt forretningsområde

WINCOVER® med i opløbet om tre priser til Building Awards 2019

Vi kan endelig fortælle jer vores hemmelighed...

BS FALSEN 2009 implementeres i Vonsild Skole

Unilite / ABV teknik - din stærke partner i mekanisk brandventilation

Valsning af stål

Send til en kollega

0.227