23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

KPC holder udgifterne nede - og får tilfredse medarbejdere

Lave omkostninger til løn og administration er vigtigt i forhold til at holde overskudsgraden oppe, mener KPC

Når virksomheder holder igen på udgifterne til løn om administration, så er der en risiko for, at det fører til stressede og utilfredse medarbejdere.

Den mekanisme har dog ikke ramt en af landets største entreprenører. KPC holder udgifterne til løn og administration på et minimum i forhold til virksomhedens omsætning, men imponerer alligevel med en en høj loyalitet og medarbejdertilfredshed. Forklaringen er simpel:

- Medarbejderne skal have beslutningskompetence. Vi har en grundlæggende tro på, at mennesker bliver frustrerede, hvis man ikke kan tage beslutninger og har indflydelse på sin egen situation, siger Bo Knudsen, adm. direktør hos KPC.

Flad struktur
Han fortæller, at virksomhedens vigtigste ressourcer er dygtige medarbejdere. Og KPC har succes med at holde på folk. Blandt de ledende medarbejdere er ancienniteten eksempelvis mere end 10 år. Og sygefraværet i hele virksomheden er på mindre end 3 procent inklusive langtidssygemeldinger.

KPC omsatte for 2,7 mia. kr. i 2018 og beskæftigede 140 mand. Udgifterne til løn og administration holdes nede på mindre end fire procent, hvilket er en af de væsentligste årsager til, at virksomheden kan levere en overskudsgrad på cirka 10 procent.

- Vi er utroligt cost effective og har en meget flad struktur med nærhed til kunderne. Der findes kun to led i firmaet: Dem sidder på byggepladserne og så projektchefer og direktør, siger Bo Knudsen og fortsætter:

- Der er fuldkommen konkurrence i entreprenørbranchen, så det er givet hvad vi kan få for varen. Men vi kan konkurrere på effektiviteten.

Ingen stabsfunktioner
Han fortæller, at KPC har fjernet stort set alle stabsfunktioner og eksempelvis er uden PA’er til direktørerne og it-afdelingen tæller en mand plus to elever.

- Vi har kun standardprogrammer, og vi er ikke firstmovers på it. It giver en virkning når 80 procent kan finde ud af at bruge det pågældende it-instrument. Vi står på udviklingen når værktøjerne er blevet standard og vi udvikler ikke selv på programmer. Til gengæld kan vi rykke hurtigt, når vi beslutter os for det.

At man har skruet ned for stabsfunktionerne betyder blandt andet, at medarbejderne selv skal sørge for at efteruddanne sig.

- Men de får stort set også altid ja til kurser, hvis det er relevant, siger Bo Knudsen.

KPC er uden håndværkere og benytter altid underentreprenører. Da Bo Knudsen tiltrådte som adm. direktør for KPC i 2006 var han med til at reducere antallet af underleverandører til 1/3.

- Når vi vil levere de bedste ydelser, så er det også nødvendigt, at vi har de bedste underleverandører. Vi er i et magtforhold til dem, men vi er lykkedes med at skabe mange lange relationer, fordi vi viser dem respekt.

Han fortæller, at de 150 største leverandører står for 80 procent KPC’s indkøb.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094