23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rockwool skruer op for innovationen

Isolering har dog stadig det største potentiale, vurderer aktieeanalytiker

Isolering er stadig langt det vigtigste forretningsområde for Rockwool med hovedkontor i Hedehusene. Cirka 70 pct. af salget er isoleringsmaterialer i stenuld til renoveringer og nybyggerier, men virksomheden har skruet op for investeringerne i forskning og udvikling - og dermed også udviklingen af nye anvendelsesmuligheder af stenuld.

Et af de nye produkter er Rockflow. Der er tale om nogle bats i stenuld, der suger vand og dermed kan forhindre oversvømmelser, når de er lagt i store mængder under fortove og veje i områder, der har en tendens til at blive oversvømmet efter voldsom regn.

- Rockflow er et fint eksempel på en innovation, der bygger videre på stenuld. Vi ved stenuld kan holde på vand og dæmper vibrationer. De egenskaber kan vi udnytte i Rockflow, der kan være med til at mindske presset på kloakker i store byer, siger Jens Birgersson, adm. direktør i Rockwool.

Vandbed på Frederiksberg
I Danmark bliver Rockflow blandt andet brugt på Langelands Plads i Frederiksberg Kommune, hvor store mængder Rockflow i jorden skal være med til at forhindre lokale oversvømmelser.

- Vi har solgt 30 projekter og på længere sigt forventer vi, at vækste denne forretning meget, siger Rockwool-direktøren.

Rockflow er langt fra det eneste produkt, hvor Rockwool videreudnytter stenulds egenskaber i nye produkter.

Grodan er en løsning til gartnerier, der har fundet stor udbredelse på eksempelvis tomatgartnerier i Holland. Ved at lade grøntsager vokse i stenuld, så kan man reducere vandforbruget væsentligt. Andre mindre kendte produkter er Rockfon, der er effektivt til at dæmpe støj. Og Rockpanel som bruges til facadebeklædning samt byggesystemet Rockzero.

Mere forskning og udvikling
Totalt er der skruet op for forskning og udvikling de seneste år, oplyser Rockwool. Virksomheden vil dog ikke sætte tal på omkostninger og potentielle indtægter på disse aktiviteter.

- Vi er en innovativ virksomhed og vores medarbejdere kommer med mange ideer. Men vi har ikke målsætninger for, hvor meget vi skal vokse på nye innovationer, siger Jens Birgersson.

Mikkel Emil Jensen, der er aktieanalytiker hos Sydbank og følger Rockwool, medgiver, at virksomheden er innovativ og finder på nye måder at anvende stenuld.

- Men kommercielt er det stadig isolering, der har det største potentiale, siger han og forsætter:

- Det kan være med til at fremtidssikre virksomheden, at man hele tiden forsøger at udvikle nye produkter. Men Rockwool er lige nu en isoleringsvirksomhed, og jeg kan godt forstå de er påpasselige med at sætte tal på de nye produkters potentiale. Som analytiker er de nye produkter endnu ikke noget, som fylder meget i prognoserne for vækst eller indtjening.

Han mener, at innovation på sigt kan være værdiskabende:

- Og det er også vigtige forhold til at holde sig konkurrencedygtige. Men det er en balancegang, for det skulle gerne resultere i et positivt afkast i sidste ende.

Innovation kan betale sig
Selvom Rockwool ikke har konkrete mål for, hvor meget nye produkter skal sælge, så er Jens Birgersson overbevist om, at innovation kan betale sig:

- Når vi innoverer vores produkter, så bliver de bedre, vi sælger mere og får en bedre pris. Men man kan ikke direkte gøre effekten op i tal.

Et eksempel på Rockwools tålmodighed med nye produkter er Rockzero.

- Når det gælder Rockzero, så skal man tænke langsigtet. Det er et godt produkt, der er enkelt og fleksibelt. Men det tager lang tid at ændre byggekulturen i et land. I eksempelvis Danmark vil alle bygge i mursten, bare de ikke er gule. I Sverige bruger de træ. Det kan man ikke sådan lige lave om på. Men vi er i gang, og nu skal vi have noget volumen på salget, siger Jens Birgersson.

At Rockwool stadig primært opfattes som en isoleringsvirksomhed blev tydeligt mandag.

Rockwool-aktien var blandt de danske aktier, der faldt mest på grund af nye lunkne tal for de internationale konjunkturer. Et tegn på, at udviklingen på aktie-kursen også følger udsigterne for byggeriet globalt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.171|instance-web02