"Erhvervsrettet 10. klasse med praktik en dag i ugen gør, at man kommer ud og prøve noget forskelligt af. Flyt 10. klasse ud på erhvervsskolerne, det virker!"
Det er et af 35 forslag fra elevpanelet med 15 medlemmer, som undervisningsminister Merete Riisager (LA) nedsatte i august sidste år.
Baggrunden er en skuffende status for tilgang og frafald, hvor kun en kraftanstrengelse kan bringe de politiske mål i "Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser’" fra oktober 2014 i hus.
Mindst 25 pct. i 2020 og 30 pct. i 2025 skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen. Sidste år var man ifølge Undervisningsministeriet kommet op på 19 procent.
Frafaldet var omkring 50 pct. Fuldførelsen skal stige til mindst 60 pct. i 2020 og mindst 67 pct. i 2025.
"Det kræver en indsats fra både Christiansborg, kommuner og erhvervsskoler, hvis erhvervsuddannelserne skal blive et mere attraktivt valg for de unge," hedder det i pressemeddelelsen fra undervisningsministerens eud- og eux-elevpanel.
Praktiske opgaver
De 15 elever foreslår at praktiske opgaver bygger bro mellem folkeskolens afgangsklasser og erhvervsskolerne.
Frafaldet skal mindskes ved at gøre ungdomsmiljøerne på erhvervsskolerne skal gøres mere indbydende. Panelet foreslår fælles faglige forløb, hvor undervisningen går på tværs af fagligt beslægtede uddannelser, så eleverne omgås flere kammerater. De ønsker også obligatoriske praktikpladssamtaler med virksomheden, praktiskpladskonsulenten og eleven inden den første praktikperiode.
Idekataloget peger også på adgang til værkstederne uden for undervisningen - med mulighed for lærerstøtte.
Panelet tilføjer, at der bør være overvågning i værkstederne for at sikre, at sikkerheden overholdes.
Undervisningsminister Merete Riisager har endnu ingen kommentar. Hun vil i den kommende tid dykke ned i panelets anbefalinger, meddeler forkontoret.
Elevpanel: Flyt 10. klasse ud på erhvervsskolerne
Idékatalog fra eud- og eux-elever om mere attraktive forhold, der kan øge tilgang og mindske frafald