23948sdkhjf

Ja tak til mere vejinfrastruktur

| Af Helle Rasmussen, sekretariatschef, Dansk Vejforening | Tip redaktionen om en historie

Dansk Vejforening roser regeringen for at sætte handling bag ordene "nu er det vejenes tur"

Det seneste stykke tid har regeringen præsenteret flere spændende projekter. Ambitiøse projekter der har til formål at skabe vækst blandt andet ved hjælp af forbedret mobilitet i hovedstadsområdet.

I slutningen af sidste år præsenterede de principaftalen om anlæg af Lynetteholmen. En kunstig ø der skal anlægges mellem Nordhavnen og Refshaleøen, og som forudsætter anlæg af den østlige ringvej, der længe har været efterspurgt i København. For nylig præsenterede de så Holmene, som er en enighed mellem regeringen og Hvidovre Kommune om at igangsætte arbejdet for at etablere fremtidens moderne erhvervsområde i forlængelse af det nuværende Avedøre Holme. Holmene skal give plads til op til 380 nye virksomheder og op til 12.000 nye arbejdspladser, og vil alt andet lige skabe behov for udviklingen i den nærliggende vejinfrastruktur. Sidst med ikke mindst åbnede regeringen for få dage siden op for at ville igangsætte undersøgelser af en ny motorvej i hovedstadsområdet. Helt konkret en forundersøgelse af en ny motorvej i den sydlige ring 5-korridor fra Køge til Frederikssundmotorvejen. Samtidig vil man igangsætte en planlægningsundersøgelse i den nordlige del af Ring 5 med det formål at forbedre beslutningsgrundlaget for eventuelle indsnævringer i korridoren.



Ring 5 i 2040-vision
Dansk Vejforening er positivt stemt over for regeringens initiativtagen til disse projekter, og særligt positive er vi overfor fremtidsudsigterne med en ring 5 og en østlig ringvej på Sjælland. I Dansk Vejforenings "Debatoplæg om en masterplan for vejene frem mod år 2040", er det også vores vision, at der, når vi når 2040, er anlagt en yderligere vestlig ringkorridor, altså en ring 5. En sådan ringmotorvej vil forbedre den trafikale sammenhæng på tværs af de store indfaldsveje til København i forhold til i dag, og på sigt vil motorvejen kunne have en tilslutning til en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Yderligere ser vi også gerne, at en østlig ringvej mellem Lyngbyvej og Amagermotorvejen via Nordhavn og Refshaleøen er anlagt.

Det er positivt, at regeringen begynder at sætte handling bag ordene, "at det nu er vejenes tur". For trængslen på vejene er stadigt stigende, og det koster samfundet mange penge. Og løsningen er enkel. Der skal mere vejinfrastruktur til, hvis problemet skal afhjælpes.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Bedste regnskab nogensinde: Bæredygtighed booster Svenstrup-virksomheds økonomi

Virksomheden arbejder nu frem mod nye markeder

Munck Gruppen vinder milliardudbud på Grønland

Beslutningen om det sidste af tre lufthavnsprojekter lader dog vente på sig

Plus

Tilladelse sat i stå: Derfor er kommunen utilfreds med nyt storbyggeri

Rambøll hovedrådgiver på 2,3 milliarders letbaneprojekt

Plus

Bombe: Nordjysk selskab smider topchef på porten efter kun ni måneder

Nyhedsbrev

34.255 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

ABC Pavilloner vinder Femern-kontrakt

DSB vælger rådgiver til tre byggeopgaver

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Sikkerhedstest af ny metro presser tidsplan for åbning

Forsvaret trækker indsigelse tilbage: 418 studieboliger på vej

1

Malerfirma klar til kæmpeprojekt på Øresundsbroen

Nu er datoen endelig sat: Amager Bakke åbner i efteråret

Ørestad får et kulturhus

Ny alliance vil fremtidssikre murerfaget

Rådgivende ingeniører har rekordindtjening for femte år i træk

Finansiering på plads til stort feriecenter på Als

CRH Denmark køber familievirksomhed

Skala Arkitekter tegner cirkulært boligbyggeri i Middelfart

Omsætningen i byggeriet er kommet godt fra start i 2019

Nordisk modulgigant går på børsen

Eurodan-Huse runder milliarden

Plus

Knust direktør serverede morgenmad for fyrede: - Vi gav mange krammere og græd

Direktør Henrik Staun er dybt berørt af, at hans firma Lund & Staun i Aalborg er gået konkurs. Fire store projekter kostede virksomheden livet

Arkitekt fundet til 156 fynske boliger

HSHansen udvider igen

Dansk Byggeri rystet over ny ministers udmelding

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Minister til virksomheder: Tag lærlinge før I råber på mere arbejdskraft

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Ugens konkurser - uge 27

NCC er halvvejs med renovering af Lyngbyvejen

Minister genindfører løb på Storebæltsbroen

Plus

Entreprenører roser bedre affalds-åbningstider

Plus

– Der må ikke springe en bombe i organisationen

Gentofte vil kun hyre byggefirmaer med lærlinge

Nyt om navne

Byggefirma tiltalt for at tjente på ulovlige ukrainske arbejdere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

19 skruefundamenter til 150 m2 Sommerhus på Romsøvej i Asnæs

Kursus om CLT-byggeri

5 ting du skal vide om CPR (byggevareforordningen)

Teknologi, processer & kompetencer

Kabelslået grommet

Leder du efter et internationalt første job ?

Ringspann® præcision

”Vælg bæredygtigt” når der skal bygges eller renoveres

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

VVS-Grossist tager stort socialt ansvar

Pettinaroli - måske det bredeste vvs-sortiment på markedet

Ara-el præsenterer ATyS S

40 fods støjdæmpet container med opsamlingskar

VVS-grossist investerer i fremtidig arbejdskraft

Grindex løsninger til industrien

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Ny stor plads i København

Riwal ekspanderer i Europa

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Grønland satser stort på nye lufthavne

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Send til en kollega

0.21